J.A.G. van der Steur hield aan het contact met van der Laan
dus niet alleen een opdracht maar ook een echtgenote over. Uit
dit huwelijk werden twee zoons geboren, waarvan één A. van
der Steur, later het vak van zijn vader zou kiezen.
Het echtpaar vestigde zich in een pand aan de Gedempte Oude
Gracht 84, dat eerder, in 1890, naar ontwerp van vader en zoon
was gebouwd. Nog altijd vormt dit huis een opmerkelijk element
in de gevelwand door plasticiteit van het gevelvlak en rijke
detaillering. Het nog puntgave neo-renaissance interieur werd
circa 10 jaar geleden uit het pand verwijderd ten gunste van
winkelruimte en appartementenbouw en is sindsdien spoorloos.
Als architect uit het einde van de 19de eeuw, de tijd van de
neo-stijlen en het eclecticisme in de architectuur, ging zijn
belangstelling uit naar de periode van de Middeleeuwen. Zijn
bemoeienis met de restauratie van de Grote of St.-Bavo Kerk in
de negentiger jaren van de vorige eeuw leverde een veranderd
silhouet van dit markante middeleeuwse kerkgebouw op. In
overleg met DrP.J.H. Cuypers voegde hij een balustrade met
pinakels toe ter hoogte van de dakrand en reconstrueerde de
westgevel. Aan die zijde van de kerk was oorspronkelijk een
groot venster met glas-in-looddat in 1738 werd verwijderd
toen het beroemde MÜller-orgel werd geplaatst. Sindsdien
vormde een kaal gevelvlak een allerminst fraaie afsluiting van
het kerkgebouw aan die zijde. Door het reconstrueren en weer
aanbrengen van het grote venster, dit keer uitgevoerd in blind
maaswerk, gaf Van der Steur het kerkgebouw weer de vertrouwde
allure. Dit waren natuurlijk reconstructies en toevoegingen
waarmee een 19de-eeuwse architect als Van der Steur meende het
gotisch bouwwerk 'compleet' te maken.
Van de verschillende bouwstijlen, die Van der Steur uit het
verleden ter beschikking stond, genoot die van de Hollandse
Renaissance zijn grootste voorkeur. In veel van zijn vroege
ontwerpen is deze stijl onmiskenbaar aanwezig. Niet alleen in
de vele winkelhuizen, die hij ontwierp spreekt zijn liefde
voor deze Hollandse bouwtraditie maar met name ook in een
aantal grote objecten. Uit zijn Haarlemse tijd kunnen de
volgende voorbeelden genoemd worden.
01ieslagerlaan nr. 5. Coen Cuserhuis. December 1988.
Foto: M.Z./O.W. Haarlem/ Jos Fielmich.
24