we ondermeer bij een vijfentwintigtal foto's die hij van zijn in aanbouw zijnde huis Inter Quercus te Aerdenhout maakte, foto's van buitenlandse steden met dezelfde voorliefde voor paarden, drukte en verkeer. Dat zien we ook bij zijn foto's, die we gemakshalve maar de familiekiekjes zullen noemen: zijn vrouw, zijn zuster, zijn halfzusjes, zijn ouders, in de kamer, in de tuin, op bed en aan de afwas. Ogen schijnlijk niets bijzonders, maar de manier waarop zij 'poseren' is ongebruikelijk voor die tijd: open en ontspannen, ze kijken recht in de camera. Een grote tegen stelling met de geposeerde familieportretten die onze oude albums sieren. Even ongewoon zijn de foto's van Breitners naaktmodellen. Breitner is in Nederland als het ware de grondlegger geweest van dit nieuwe genre in de fotografie. In Frankrijk stuurde de schilder Delacroix zijn modellen naar de fotograaf en in zijn atelier werkte hij niet naar het ontklede model maar naar de foto. Verder gebruikte men de academische naaktstudies of erotische daguerotypies en sterofoto's. Breitner fotografeerde zijn naakten niet academisch. Hij plaatste hen bijvoorbeeld voor spiegels, zoals zijn geliefde model Mina Otten, vriendin van de schrijver Arnold Isings. Isings schreef aan Lodewijk van Deijssel: 'Voorts loopt er een gerucht dat mijn levensgezellin een liason heeft met Breitner. De kwestie is dat zij heel mager is geworden (voor haar doen) en Breitner inneemt door haar uiterlijk. G.H. Breitner, Foto van de in aanbouw zijnde villa Inter Quercus, 1902/1903. Inter Quercus of Rockaertsduin aan de Aerdenhoutsduinweg nr. 13, waar Breit ner in de jaren 1903-1906 woonde. 14

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1991 | | pagina 15