we ondermeer bij een vijfentwintigtal foto's die hij van zijn in aanbouw zijnde huis
Inter Quercus te Aerdenhout maakte, foto's van buitenlandse steden met dezelfde
voorliefde voor paarden, drukte en verkeer. Dat zien we ook bij zijn foto's, die we
gemakshalve maar de familiekiekjes zullen noemen: zijn vrouw, zijn zuster, zijn
halfzusjes, zijn ouders, in de kamer, in de tuin, op bed en aan de afwas. Ogen
schijnlijk niets bijzonders, maar de manier waarop zij 'poseren' is ongebruikelijk
voor die tijd: open en ontspannen, ze kijken recht in de camera. Een grote tegen
stelling met de geposeerde familieportretten die onze oude albums sieren. Even
ongewoon zijn de foto's van Breitners naaktmodellen. Breitner is in Nederland als
het ware de grondlegger geweest van dit nieuwe genre in de fotografie. In Frankrijk
stuurde de schilder Delacroix zijn modellen naar de fotograaf en in zijn atelier
werkte hij niet naar het ontklede model maar naar de foto. Verder gebruikte men
de academische naaktstudies of erotische daguerotypies en sterofoto's. Breitner
fotografeerde zijn naakten niet academisch. Hij plaatste hen bijvoorbeeld voor
spiegels, zoals zijn geliefde model Mina Otten, vriendin van de schrijver Arnold
Isings. Isings schreef aan Lodewijk van Deijssel: 'Voorts loopt er een gerucht dat
mijn levensgezellin een liason heeft met Breitner. De kwestie is dat zij heel mager
is geworden (voor haar doen) en Breitner inneemt door haar uiterlijk.
G.H. Breitner, Foto van de in aanbouw
zijnde villa Inter Quercus, 1902/1903.
Inter Quercus of Rockaertsduin aan de
Aerdenhoutsduinweg nr. 13, waar Breit
ner in de jaren 1903-1906 woonde.
14