gezicht van een diplomaat. Wel wat stijf in 't begin maar later werd hij beter'. In
1894 was het al: 'jolige, hartelijke, verstandige vent'. Toen verhuisde Bauer naar
Loosduinen en nam intrek bij de heer Schrijver, die een buitenhuis annex hotelletje
bezat. Op precies dezelfde plek had Breitner van 1884 tot en met 1886 zijn atelier
gehad. Iets verderop hadden Jan Toorop en zijn vrouw van 1892 tot 1895 hun domi
cilie. In 1896 verhuisde Bauer naar Bussum, niet vreemd als we de familiecontacten
met Van Eeden weten. Ondertussen werkte hij aan zijn enorme oeuvre.
Marius Bauer naar een aquarel van zijn vrouw J. Bauer-Stumpff1926.
Een voorbeeld van goede smaak
In 1901 kreeg Bauer opdracht tableaux te ontwerpen voor het nationale feest ter
gelegenheid van het huwelijk van Koningin Wilhelmina, waarbij de geschiedenis van
Salomé in beeld moest worden gebracht. De Amsterdamse schilderes Jo Stumpff was
één van zijn medewerksters. In 1902 trouwde Bauer met haar en samen betrokken
zij Villa Stamboel in Aerdenhout, die zijn broer een jaar eerder voor hem, zijn
zuster Suze en zijn moeder had ontworpen. Lizzy Ansingh, collega van Jo Stumpff,
geeft in de 'Dameskroniek' een beschrijving van het kunstenaarsechtpaar en hun
huis: 'Toen de vriendinnen jong waren, 18, 19, hoogstens 23 jaar, toen was daar
een, modieuzer gekleed, eleganter dan de anderen, gefêteerd. Zij heette Jo en
trouwde later den schilder Bauer, die toen al beroemd was. Dit wras een gebeurtenis
in den kring der schilderessen. Nu was er niet alleen Jo, er waren: de Bauers. Zij
21