Huize Stamboel aan de Tramweg nr. 3, later Marius Bauerlaan, het huis van de familie Bauer in de jaren 1901-1916. Gesloopt in 1973. dat schilderij bracht, dat Bauer hem dan en dan en daar en daar cadeau gaf, waarop Bauer toen onthutst antwoordde: 'Gunst ja, nou herinner ik 't mij, ja, 't is van mij' en met een beetje scheefgehouden hoofd bekeek hij het van rechts en links: 'Ach', zei hij, 'het is niet eens zo slecht.' Misschien kwam het door deze spontaniteit, dat hij schilderijen zo dikwijls veranderde. Duitsklinkende naam Als wij 's avonds gezellig bij elkaar zaten - soms tweemaal per week - werd er veel over belangrijke gebeurtenissen gesproken: over schilderkunst, literatuur en over andere vraagstukken die toen accuut waren. De Bauers waren zeer Frans georiën teerd en hadden een zekere afkeer van wat Duits was. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, klaagde Bauer menigmaal over zijn Duitsklinkende naam, waardoor hij door iedereen voor een Duitser gehouden werd. Zó fel was deze afkeer van Duitsland en van hen, die met Duitsland meevochten, dat hij in 1915 eens tegen mij [als Hongaar] zei: 'Eigenlijk moesten we niet met jullie omgaan.' In de oorlog zijn ze naar Amsterdam verhuisd en van af die tijd zagen we elkaar minder vaak. Bauer's omgang met collega's betekende niet veel. Breitner ontmoette hij maar zelden, nooit in zijn huis; het schijnt dat die twee naturen elkaar niet goed verdroegen. De zeer veranderlijke spontaniteit van Bauer prikkelde Breitner en maakte tussen hen de kloof nog wijder. Bauer beweerde, dat een schilderij vlug, spontaan gemaakt moest worden en in zijn laatste jaren waren zijn schilderijen ook 23

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1991 | | pagina 24