De meest onpeilbare De alles verbindende schakel in dit verhaal is Willem Witsen, wiens naam al ver schillende malen viel. Hij werd in 1860 op de Amsterdamse Prinsengracht geboren als telg van een oud Amsterdams patriciërsgeslacht. Op zijn zestiende studeerde hij al aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. Na zijn eindexamen in 1884 werkte hij enkele jaren in de omgeving van zijn ouderlijk huis, het landgoed Ewijckshoeve, tussen Bilthoven en Baarn. Spoedig daarop raakte hij bevriend met een groep dich ters en schrijvers rond De Nieuwe Gids. Het zijn de Tachtigers, waaronder Gorter, Van Eeden, Van Schendel, Boeken, Kloos, Coenen, Aletrino, Van Deyssel en Van Looy. Gelijkgestemde kunstenaars waren Breitner, Bauer, Dijsselhof en Israels. Over en weer bezochten zij elkaar, beinvloedden zij elkaar, discussieerden en dronken zij met elkaar. Witsen bleef tussen hen allen de meest onpeilbare: dandy, ploeterend kunstenaar, grafisch vernieuwer, mecenas, geteisterde en de man met een zeldzame culturele en artistieke achtergrond. Artistiek gezien vertoont zijn werk de grootste overeenkomsten met dat van Breitner. Beiden fotografeerden zij en gebruikten ook eikaars foto's. Door hun gezamenlijke passie voor fotografie en hun beider vriend schap is een scheidslijn tussen hun foto's soms moeilijk te trekken. In de winter van 1894/95 schreef Breitner aan Witsen vanaf de Lauriergracht: 'Ik vernam van Arnold Ising dat je tegenwoordig speciaal bezig bent met vergrotingen. Ik zou je namelijk willen vragen als je soms een stuk heidegrond (voorgrond) voor me had, zou ik je zeer dankbaar zijn. Ik ben namelijk aan een schilderij bezig meteen grote voorgrond. Je hebt het misschien wel gezien, met de artellerie en zoo. Het moet een eenvoudig inglooiiende grond zijn, zonder veel tierelantijntjes van zand, etc. niet anders dan heide. Nu hartelijke groeten. Ik hoop dat je het daar in Ede warm kunt stoken. Op mijn atelier is 't zeer koud. G.H. Breitner.' Indringende portretten Tussen de foto's van Witsen zit een twintigtal afbeeldingen van huzaren bij oefenin gen te paard in een heidelandschap. Ze vertonen soms verrassend veel overeenkom sten met de foto's die Breitner van militaire oefeningen maakte. Voor de rest zijn de verschillen in hun werk zo groot, dat verwarring uitgesloten is. Breitner was emotioneel, driftig, met een krachtige greep en streek. Witsen was een nadenker, terughoudener en vaak dromerig, wat zich ook openbaart in zijn manier van werken. Witsen zou nooit sloopwerkzaamheden, bouwputten en steigers schilderen. Wel zijn van zijn hand indringende portretten bewaard gebleven. Denk maar eens aan de prachtige portretten van Willem Kloos. In 1893 was Willem Witsen met Betsy van Vloten getrouwd, het zusje van Martha van Eeden en Kitty Verwey. Hun huwelijk hield echter niet lang stand. Het werd in 1902 ontbonden waarna Betsy in 1903 een huis betrok in Aerdenhout, dat gebouwd was door Willem Bauer. 28

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1991 | | pagina 29