Jacob van Ruisdael in Bloemendaal deelde de raad mee dat hij een van de woningen, bewoond door een weduwe met zeven kinderen, had bezichtigd. De woning had beneden een kleine voorka mer, die tevens dienst deed als slaapgelegenheid voor de vrouw, en een slaapkamertje waar drie kinderen sliepen. Daarboven was de zolder, waarop men met behulp van wat stukken karton een slaapruimte had trachten af te schutten voor de overige gezinsleden. Het geheel maakte op Noorman een 'hopeloos treurigen en droefgeestigen indruk'. Een dergelijke toestand had hij hier niet meer ver wacht. Vanuit de kennis dat de raad indertijd deze wonin gen had aangekocht met het doel ze wat op te knappen en in een beter bewoonbare staat te brengen, was hij na zijn bezoek er echter van overtuigd dat de woningen voor ver betering volkomen ongeschikt waren. Elk bedrag dat men hiervoor zou voteren, zou weggegooid geld zijn. Wanneer te zijner tijd de woningen werden afgebroken, was het echter heel goed mogelijk, op hetzelfde terrein nieuwe woningen te bouwen. Monument Zover is het nooit gekomen, want volgend jaar mag het Hofje van Stoel als monument zijn eeuwfeest vieren en levert het een bijdrage aan de huisvesting van ouderen in Bloemendaal. De in 1939 voorgestelde verbeteringen von den toch plaats. Daarna werden de woningen in 1970 van een douche-installatie voorzien en in 1982 is het Hofje gedeeltelijk veranderd en vergroot. In 1992 stelde de gemeenteraad op grond van de wet Stads- en dorpsver nieuwing een krediet beschikbaar ten behoeve van groot onderhoud van het complex. Een oorspronkelijk plan voor totale verbetering van het Hofje kon, mede gelet op de leeftijd van de bewoners, geen doorgang vinden. De veelal oudere bewoners voelden er weinig voor hun woning helemaal overhoop te halen en de gemeente kon hen dit niet afdwingen. Omdat er geen sprake was van echte gebreken werd de uitvoering beperkt tot het noodzakelijke groot onderhoud aan de binnen- en buitenkant van de woningen, zodat het Hofje van Stoel zijn eeuwfeest in gave staat kan vieren. Drs. H. Spijkerman Gebruikte bronnen: - BWTZ-dossier nr. 976 (Bouw- en Woningtoezicht). - Gemeenteraadsverslagen 1938-1992. - Provinciale Monumentenlijst. - Dossiers 1.733.21 en 1.733.41. - Koopakte 477. Veelal wordt gezegd, dat in de Gouden of zeventiende eeuw in Nederland een hoogte punt werd bereikt in de schilderkunst. De stad Haarlem heeft dan reeds een grote reputatie opgebouwd als artistiek centrum en kent binnen haar stadsmuren een flink aantal schilderateliers. Frans Hals, Cornelis Vroom, Salomon van Ruisdael, Jacob van Ruisdael en nog vele ande re zijn er werkzaam. Op het gebied van landschapschilderkunst heeft Jacob van Ruisdael (1628/29-1682) wel de grootste bekendheid. Bekende schilderijen van hem zijn bijvoorbeeld: De molen bij Wijk bij Duurstede, Het Joodse kerkhof aan de Amstel en het Gezicht op Haarlem met de bleekvelden. Van laatst genoemd schilderij heeft Ruisdael een aantal varianten gemaakt die de zogenaamde 'Haarlempjes' worden genoemd. Ze laten ons schitterende panoramagezichten op Haarlem zien en eveneens een mooi topografisch beeld van de omgeving. Ze tonen ons vanaf hoge duinen de Bloemendaalse bleekvelden en op de achtergrond de con touren van de stad Haarlem. We zien zelfs de mensen aan het werk op de linnenblekerijen, in die tijd de grootste tak van nijverheid in Bloemendaal. Haarlempjes Na ruim drie eeuwen is het landschap dat Ruisdael schil derde, veranderd. Toch zijn met hulp van deze gezichten en met wat historische gegevens een paar van deze 'Haarlempjes' redelijk te localiseren. Ze zijn geschilderd in de omgeving van het begin van de Kleverlaan in Bloemendaal. Het is bekend dat Bloemendaal en omgeving een geliefd oord was voor schilders. Zo werd Bloemendaal bijvoor beeld in 1651 bezocht door Rembrandt. Hij tekende en etste de hofstede Saxenburg aan de tegenwoordige Mollaan. Gewapend met zijn tekenattributen zette Rembrandt zich neer op het hoge duin en legde Saxenburg voor het nageslacht vast. Net als bij Ruisdael zien we ook bij Rembrandt op de voorgrond de blekersvelden en de contouren van de Bloemendaalse kerk en de St. Bavo te Haarlem op de ach tergrond. Ons Bloemendaal, 18e jaargang, nummer 3, herfst 1994 21

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1994 | | pagina 23