Afb. 1: Gezicht op Haarlem met de bleekvelden, omstreeks 1670, schil derij door Jacob van Ruisdael, Mauritshuis, Den Haag. Stofferen Jacob van Ruisdael moet Bloemendaal op zijn duimpje gekend hebben en zal menig keer in de omgeving aan het einde van de Kleverlaan op het hoge duin zijn tekenmate riaal gereed hebben gelegd om zijn panoramagezichten in zijn schetsboek te tekenen. Hij werd in Haarlem geboren, schilderde er en ging later naar Amsterdam. Tenslotte werd hij in zijn geboortestad Haarlem begraven. Men moet zich realiseren hoe Ruisdael, evenals trouwens alle Nederlandse zeventiende eeuwse landschapschilders, werk te. Men tekende 'naar het leven', of anders gezegd, 'naar de natuur' in het schetsboek. Daarna werden de natuurstu dies thuis in het atelier op het schilderij verwerkt. Het kwam voor, dat schilders in het atelier, de topografie met gefantaseerde onderwerpen gingen 'stofferen' waar door de topografische voorstelling niet meer klopte. Topografie Van twee Ruisdaels gezichten op Haarlem en de bleekvel den mogen we aannemen, dat deze schilderijen topogra fisch vrij juist zijn. Op het eerste schilderij van Ruisdael (afb. 1) zien we op de voorgrond de duinen met daar onder de Bloemendaalseweg. Vervolgens een linnenblekerij in vol bedrijf en op de achtergrond de stad Haarlem met St. Bavo. We moeten deze blekerij zoeken in Bloemendaal in de omgeving waar de Korte Kleverlaan en de Kleverlaan samenkomen. Een bewijs hiervoor is, dat in de 17de eeuw de schilder Jan van Kessel (1641/42-1680), een tijdgenoot van Ruisdael, bijna hetzelfde punt koos als Van Ruisdael en de Afb. 2: Gezicht vanaf de Bloemendaalse duinen op de stad Haarlem in de 17de eeuw. Schilderij door Jan van Kessel, Koninklijk Museum van Schone Kunsten te Brussel. situatie schetste met eveneens de bleekvelden met de con touren van Haarlem op de achtergrond. Van Kessel laat alleen op zijn schilderij aan de linkerkant een stukje topo grafie meer zien, namelijk het begin van de Kleverlaan in Bloemendaal (afb. 2). We zien daar op de voorgrond, net achter het duintopje, de Bloemendaalseweg. De weg links, die afbuigt naar de Kleverlaan, is de huidige Busken Huetlaan. Rechts van deze laan zien we een ver hoogde bult met gras begroeid die dienst doet als zoge naamde droogberg voor de omliggende blekerijen. We zien dat deze berg is voorzien van enige stokken of stek ken waar aan trossen het gebleekte garen te drogen hangt. Achter deze droogberg zien we twee topgevels die de bebouwing van blekerij 'De Knip' voorstellen. Het toeval wil dat heden ten dage deze 'monumentale' bebouwing nog steeds aanwezig is en zich bevindt aan de Kleverlaan, nummer 2 en 4 bij de kruising Korte Kleverlaan. Links op de achtergrond van het schilderij van Van Kessel zien we de Kleverlaan lopen met in de verte de ruïne van Huis Ter Kleef, thans de Stadskweektuin. Ook zien we weer de con touren van de stad Haarlem met de St. Bavo. Blekerij Maar, zoals reeds gezegd, Ruisdael schilderde meer van deze zogenaamde 'Haarlempjes'. Een vanaf het hoge duin aan de noordkant van de Kleverlaan (afb. 3). Daar zien we opnieuw het vlakke terrein van een blekerij in bedrijf en tussen de twee huizen de Keverlaan lopen. Links is de ruï ne van Huis Ter Kleef en uiterst links het nog aanwezige molentje aan de Heussensvaart, thans Heussensstraat te 22 Ons Bloemendaal, 18e jaargang, nummer 3, herfst 1994

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1994 | | pagina 24