moeilijker om aan linnen te komen en daarom schilderde hij wel eens over een portretje heen. Dit leverde hem nog problemen op toen een model na jaren op een portretje terugkwam en dit overgeschilderd bleek te zijn. Met zijn schilderskist in de hand ging hij er op de fiets op uit om te schilderen. Toen de banden het begaven, werd het voorwiel vervangen door de kleine wieltjes van een kinder fietsje van mijn broer Kees, waarop nog redelijke banden zaten. Later werden er massieve banden gemaakt van genie te repen, oude autoband. Daarmee ging hij zelfs nog de pol der in, waar hij voor schilderstukjes aardappelen of tarwe kreeg en soms zelfs een pakje boter. Ate I i er Zolang het mogelijk was, werd er bij ons naar het Engelse nieuws op de radio geluisterd. We hadden een groot, kubusvormig toestel met grote, ronde knoppen. Toen alle radiotoestellen moesten worden ingeleverd, bleven we toch op de hoogte van het nieuws via illegale krantjes. Ook het koper moest worden ingeleverd, om er munitie van te maken. Er werd natuurlijk zoveel mogelijk verstopt. Wij hadden echter gevraagd of we een paar kleine voorwerpen mochten behouden omdat het stillevenobjecten waren en vader ze nodig had om te schilderen. Dit werd toegestaan, mogelijk omdat Hitier ook trachtte te schilderen en de bezetter daarom een zwak had voor kunst. Dat bleek ook toen in maart 1944 het bevel kwam dat de Duinwijckweg ontruimd moest worden en wij uiteindelijk toestemming kregen om te blijven. Het schilderen zonder atelier met licht op het noorden zou te moeilijk zijn. Wij hadden reeds met een handkar verschillende ladingen met onze dierbaarste spullen, schilderijen en boeken naar vrienden in Overveen gebracht, maar ons huis hoefden we niet uit. Statieportretten Door het groeiende verzet, werden in 1943 de maatregelen van de bezetter steeds strenger en werden burgers gedwon gen om bepaalde gebouwen te bewaken. Zo moest vader in opdracht van Verwalter-burgemeester Zigeler eerst het Kopje bewaken en later wachtlopen bij Eben Haezer, Bosch en Duinlaan 2a. Hij droeg dan zijn oude zwarte cape met zwarte alpino, waarin hij zichzelf ook geschilderd had. Hij mocht niets gebruiken, niet stilstaan, zitten of praten, en dit steeds vier uur achter elkaar, ook 's nachts. Hij heeft toen verschillende gedichten uit het hoofd geleerd om de tijd zo goed mogelijk te besteden. Het was waarschijnlijk ook in 1943 dat vader via een relatie voor wie hij geschilderd had, opdracht kreeg om in het geheim grote statieportretten van koningin Wilhelmina en v*-- - Simon de Heer, foto gemaakt door Adriaan Boer. prinses Juliana te schilderen. Het betrof een opdracht van de firma Peck Co, een groothandel in sanitair en dergelijke, die deze portretten meteen na de oorlog in de showroom in Amsterdam wilde ophangen. Ik herinner me nog hoe ver eerd hij was met deze opdracht. Hij was gelukkig dat hij met schilderen zo zijn land kon dienen, een andere manier was voor hem niet mogelijk. Het waren prachtige portretten geworden, helaas wel met gebruikmaking van foto's. Hij schilderde het liefst direct naar de natuur, maar in enkele gevallen, zoals ook nu, werd een uitzondering gemaakt. Hij gebruikte hiervoor zijn laat ste grote stuk linnen; het waren portretten ten voeten uit. Na het drogen, hetgeen achter een grote kast gebeurde, werden de schilderijen, waarschijnlijk in opgerolde staat, in het geheim afgeleverd en na de bevrijding hebben ze tot zeker januari 1973 in Amsterdam gehangen. In dat jaar werd de firma Peck Co opgeheven en zijn de schilderijen in een veiling beland. Mijn moeder is nadien nog eens gebeld door iemand die het portret van Juliana in zijn bezit had en daar zeer geluk kig mee was. Helaas is niet bekend waar de portretten zich nu bevinden. 24 Ons Bloemendaal, 19e jaargang, nummer 1, voorjaar 1995

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1995 | | pagina 26