Meertje van Caprera. staat er ook al. Zijn woning wordt het tweede huis, vlakbij het meertje van Caprera, de boerderij en het boerenland. Hier is hij met zijn gezin werkelijk thuis, het huis met atelier aan de rustige doodlopende weg uitlopende in de bollenveldjes. Achter het huis zijn tuintjes van politieagen ten, die in hun vrije tijd hun groenten en bloemen verzor gen, de zogenoemde politiepolder. De oude bomen aan de sloot achter de polder gunnen hem nog een doorkijk naar het meertje. Het is precies wat hij zoekt. De Genestet al bezongen landschap vast te leggen. Met zijn schilderskist is hij een veel geziene figuur bij dit boeiende landschap, dat bos, duindal en water in zich verenigt en waarin de koeien op zo'n vanzelfspre kende wijze zijn opgeno men. Er ontstaan vele schil derstukjes, sommige heel klein, passend in de deksel van zijn schilderskist, zodat hij zittend kan schilderen, andere weer groter met gebruik van zijn veldezel. Bij vele Bloemendaalse families hangen deze meer tjes van Caprera als een dierbaar bezit. Dit landschap met de koeien, de rust van de natuur met af en toe alleen de boer om ze te melken; het is een weldaad voor zijn oog. Tot in zijn laatste levensjaren heeft hij zich verbonden geweten met het meertje van Caprera, met het weiland en de koeien, tot het laatst heeft hij dit met zijn schilders kwast vastgelegd. Dit unieke plekje lag hem zeer na aan het hart. Het zou ondenkbaar voor hem zijn geweest, als deze meest karakteristieke plek van Bloemendaal aangetast zou worden. Hanne Meijer-de Heer Inspiratie Al vroeg in de morgen voor het ontbijt is zijn eerste gang door de Aelbertsbergweg tussen de hooilanden van boer Uitendaal door (in die tijd waren de hockey velden nog als hooiland in gebruik) naar de Brederodelaan langs de weilanden genietend van de ochtendnevel over het meertje, van de koeien, bij het water soms een dro merig paard. Bij het vallen van de avond met door zonsondergang gekleurde luchten, als de koeien door de twee broers Uitendaal gemolken worden krijgt hij inspiratie om dit door 24 Ons Bloemendaal, 19e jaargang, nummer 4, winter 1995

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1995 | | pagina 23