len hier sterk de neiging tot het scheppen van bekoorlijk heid', schreef redacteur J.P. Mieras in het Bouwkundig Weekblad (1924) over deze schepping van architect Anthonie Pieter Smits. Een gevoelen dat wij kunnen onderschrijven. Het is vreemd, maar vanaf de weg lijkt De Kroft (gebouwd in 1924) kleiner en lager dan het huis in wer kelijkheid is. Dat komt doordat tussen de duinen en een strook afgegraven teelgronden een hoogteverschil moet worden overbrugd. Je komt in feite binnen op de eerste verdieping. Daaronder ligt het zogenoemde 'onderhuis', waarin zich de, via een erker op het zuiden georiënteerde, woonkamer bevindt. Doorlopend op de eerste verdieping, bereik je de vroegere werkvertrekken van Smits, die in zijn woonhuis tevens zijn bureau gevestigd had. De kantoor ruimte biedt een fenomenaal uitzicht op de tuin, omdat ze verhoogd ligt, maar ook vanwege de enorme raampartij op het oosten, bestaande uit een rooster van glas-in- loodramen. Het interieur laat goed zien dat De Kroft oor spronkelijk voor de architect zelf bedoeld was. Niets is namelijk aan het toeval overgelaten. Overal is wel een randje, raampje, trapje of ander aardigheidje met een functionele aanleiding, maar pietepeuterige uitwerking. Echt knutselwerk. In de oksel tussen de vleugel met de werkvertrekken en het woongedeelte bevindt zich zelfs een wenteltrap in een afgesloten trappenhuis, dat van het onderhuis reikt tot aan de zolder. Deze ronde trap ademt een zekere heimelijkheid, aangezien er ook een 'gewone' traphal in het huis is. Smits schijnt de trap te hebben gebruikt om de gasten van zijn vrouw te ontvluchten. Romantiek viert hoogtij in de architectuur. Houten balken- plafonds, glas-in-loodruitjes, stenen vloeren en een schouw in de woonkamer voorzien van siermetselwerk alsmede een verlaagd plafond, bewijzen dat Smits zich heeft laten leiden door de Engelse landhuisbouw, die erg populair was in die periode. Daar passen natuurlijk ook het donkere metselwerk, de eikenhouten betimmering van de gevels en de glooiende rieten kap bij. Smits, een leer ling van de Haarlemse School voor Kunstnijverheid, liet in de voorgevel nog een gevelsteen aanbrengen, met de naam van het huis. 'Kroft' is trouwens de aanduiding in streekdialect voor een landschappelijke verhoging, zoiets als een terp. Liefde voor de natuur Wonen, werken, ontspanning - De Kroft is alles in één. Smits was namelijk, naast professioneel architect, een hartstochtelijk natuurliefhebber en amateur-botanicus. Het verhaal wil dat hij regelmatig de duinen introk om plant jes te zoeken voor zijn tuin. Zijn liefde voor de natuur is nog altijd zichtbaar aan de indeling en beplanting van de omvangrijke tuin, die, net als het huis zelf, respectvol wordt behandeld door de huidige bewoners. Er zijn bij zondere planten en bomen, er is een rosarium, een boom- De parochiekerk St. Antonius van Padua aan de Sparrenlaan, van de hand van vader (Joseph) en zoon (Pierre) Cuypers. Gebouwd in 1922 als noodkerk maar sindsdien gekoesterd door de parochianen, die er een archi tectonisch kleinood aan hebben. 1583»* 18 Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 1, voorjaar 1997

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 18