J.J.dëwAAL MALEFÜT&ZQOM overveen uu haarlem ssghgatr&g praktisch, comfortabel en vooral 'artistiek' was. Door het gebruik van de juiste verhoudingen en kleuren kon wor den bewerkstelligd dat de bewoners zich innig verwant voelden met het interieur en zich thuis voelden. Uit hygiënische overwegingen werd gekozen voor eenvoudige meubelen en materialen die niet poreus en zonder naden waren zoals linoleum of tegels. In navolging van de Engelse architecten ontwierp Cuypers veel kamerbetimme ringen en ingebouwde meubelen om zo te zorgen dat het interieur goed aansloot bij het exterieur. De hal De hal van villa De Hoeve was centraal gelegen aan de achterzijde van het huis en werd via de zijramen verlicht. Een veel voorkomend motief in de hal was een lambrize- ring, waarvan de vurenhouten betimmering overeenkom stig met de deuren en de trap donkergeel geschilderd was. Op de lambrizeringsrand werden wandborden, een sleutel- rek, bloemen en andere prullaria opgesteld. De wanden en het plafond werden in wit-tonige 'frescolite' (fresco bete kent in het Italiaans een schilderwijze met waterverf op natte kalk) geschilderd.8 Het is onwaarschijnlijk dat deze hal een woonfunctie had door de vele deuren en de trap die tocht zouden veroorzaken. De open haard, die aange geven staat op de plattegrond, diende meer als welkomst symbool voor de binnenkomende bezoeker. De koude tegelvloer en kale inrichting waren een reactie op het overvolle, rijk gestoffeerde interieur uit het einde van de vorige eeuw. Keramische tegels konden worden toegepast op de wanden en vloeren van badkamer, keuken, portiek en natuurlijk de hal. De vloer van de hal en vestibule waren bedekt met rode ongeglazuurde tegels niet een groene randtegel voor con trastwerking. In deze kamer was een natuurlijk evenwicht bereikt tussen een functionele inrichting en een warme, gezellige sfeer. De eetkamer De eetkamer vormde het gezamenlijk vertrek van de juffrouw en de heer des huizes en het was daarom dan ook toepasselijk dat deze tussen de afzonderlij ke vertrekken van beiden in was gelegen. De ligging van de eetkamer lag gun stig ten opzichte van de ochtendzon op het zuidoosten, zodat gedurende het ontbijt van het zonnetje kon worden genoten. De ingebouwde buffetkast met aan weerszijden een doorgeefluik en een deur, was vanaf de vloer tot aan het plafond geheel opgenomen in de betimmering. De wanden, die holvormig in het plafond overliepen, waren in de specie geschuurd en evenals het plafond licht geschilderd. De groen geschilderde betimmering bracht verfrissing en rust in de kamer. Overal werden kleine sier- objecten geplaatst, die sterk afstaken tegen de witte achter grond van de muren. Wandborden en kleine schilderijtjes hingen aan de wand door middel van een schilderij lat zodat de objecten op elk gewenste plek konden worden opgehangen zonder een spijker in de muur te hoeven slaan. De tafel was gedekt met vers gebakken brood en fruit uit eigen tuin. Dit vertrek was uiterst eenvoudig ingericht en vormde een volmaakte omlijsting voor het begin van de dag. Op de parketvloer stond in het midden de blank eikenhouten tafel met fauteuils van gevlochten riet, die licht en gemak kelijk waren aan te schuiven. Rotan meubelen waren erg populair en werden omstreeks 1875 geïntroduceerd door Indiëgangers, die hun meubelen uit de koloniën mee brachten. Het geborduurde tafelkleed, de strookrand langs het buffet en de gedessineerde kussens in de zitting van de stoelen maakten de kamer extra uitnodigend en gaven blijk van die vrouwelijk details die van een huis een thuis maakten. Boven deze tafel hing een geel koperen bascule- rende gaslamp met groene zijden kap en witte zijden fran je, die indien gewenst verlaagd kon worden. De zandste nen schoorsteenmantel met een geel tegelwandje, wees de TULU ©54-ezz^.i) borimgeh DOOR- RPTSG ROM DEM -TOT-300M ETER- EN- DOOR LEEM-OF-ZAMDGROMDEM TOT- OHBEPAALDE-DIEI WATERLEIDINGEN voorBUITENPLAAT5ENonder LUCHTDRUK. FONTEINEN-WATERVALLEN enz: die QEEN WATER VERBRUIKEN. Advertentie in Het Huis Oud en Nieuw 1907. Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 1, voorjaar 1997 39

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 47