wonen, waren onder hen relatief veel katholieken. In 1917 richtten zij - tijdelijk, tot 1954! - de kegelbaan van het voormalige hotel Welgelegen tot kerk in. De katholie ken stuurden hun kinderen voorlopig naar de openbare lagere school. Andere nieuwkomers die alleen met het beste onderwijs voor hun kinderen tevreden waren, sticht ten in 1902 de neutraal bijzondere Bloemendaalsche School Vereeniging. Zowel op levensbeschouwelijk als sociaal-economisch gebied werd dus ook in Bloemendaal de verzuiling zichtbaar. In 1917 werden het openbaar, het confessioneel en het neutraal bijzonder onderwijs bij de wet financieel gelijkgesteld. Alle konden aanspraak maken op overheidssubsidie al naar gelang het aantal leerlingen. Dit had tot gevolg dat overal scholen werden gesticht voor kinderen uit de eigen zuil. Scholen Na de Eerste Wereldoorlog bestond er in Bloemendaal dus al de christelijke school, die in 1911 verhuisd was naar een nieuw gebouw, de nog steeds bestaande Bos en Duinschool. Verder was er de openbare school, die in 1902 een nieuw gebouw tussen de Genestetweg en de Boslaan had gekregen, in de volksmond de 'Tinholtschool' genaamd. Dit gebouw werd vóór de Tweede Wereldoorlog al vervangen door woonhui zen. Aan het eind van de jaren dertig kwam daar voor de huidige Bornwaterschool aan de Bispincklaan in de plaats. Bovendien werd aan de Vijverweg in 1914 een grote gemeentelijke Mulo-school met bijbehorende kleu terschool en zes klassen lagere school gebouwd, tot 1931 'de school van IJzerman' genoemd, tegenwoordig de Hartenlust-Mavo. De Bloemendaalse School Vereniging stond en staat aan de Lage Duin en Daalseweg bij de vij ver. De rooms-katholieke zuil miste dus nog haar eigen school. En het waren nu juist de katholieken, die door de eeuwenlange achteruitstelling een maatschappelijke ach terstand hadden. Onderwijs is het beste middel tot eman cipatie en het moest onderwijs in eigen kring zijn om niet alleen de individuen maar het rooms-katholieke volksdeel als geheel te emanciperen. Het was aan mensen uit de eli te van de zuil als de actieve pastoor L.J. Willenborg te danken, dat de St. Theresiaschool aan de Demaenweg er in 1924 kwam en de emancipatie met kracht ter hand werd genomen. De school ligt op terrein waar sinds 1923 de Zusters van de Goede Herder een meisjesinternaat, 'het gesticht', zoals de inwoonsters het noemden, waren begonnen. Elite Maar de verzuiling van het onderwijs betekende niet de enige isolering van de eigen levensbeschouwelijke groep. De jeugd- en sportverenigingen werden ook per zuil geor ganiseerd. Kinderen van de diverse zuilen speelden nog wel samen op straat, maar ze kwamen nauwelijks bij elkaar thuis. Huwelijken tussen 'andersdenkenden' waren praktisch uitgesloten. Zeker deed men zijn dagelijkse boodschappen niet bij een winkelier van een vreemde zuil. Iedere zuil had zijn eigen woningbouwvereniging en natuurlijk werd bij nieuwbouw de hulp ingeroepen van architecten en aannemers uit de eigen kring. En pastoor Willenborg zorgde ook na de dood: er kwam een rooms- katholieke begraafplaats aan de Dennenweg, terwijl toch juist in die jaren de nieuwe openbare begraafplaats aan de Bergweg werd geopend, waar ruimte te over was. Aan het eind van de jaren zestig is er met toenemend tempo een eind gekomen aan deze zelfgekozen segregatie, onder andere door de ontkerkelijking en de voltooide emancipa tie van vooral de confessionelen. Voor de huidige jong volwassenen is het onvoorstelbaar dat de elite van de zuil waarin je geboren was zou bepalen naar welke school je ging, naar welk soort padvinderij, op welke dansles en welke sportvereniging. Zeker is wel, dat de verzuiling er voor gezorgd heeft dat vooral de eertijds onontwikkelde en achtergestelde grote massa binnen de confessionele en socialistische zuilen volko men is geëmancipeerd. Individuen uit die zuilen hebben het dikwijls heel ver gebracht. Dankzij de activiteit van de elite uit de socialistische en de confes sionele zuilen is ook het verschil tussen rijk en arm nergens in Europa zo Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 2, zomer 1997 13

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 13