Bloemendaal: mek ka voor architecten of bastion Kennemerweg 29,32,34 Kerkplein 1 Kerkplein 19,23,24 Kerkplein 25 Kleverlaan 2 t/m 6 Laan van Boreel 1 t/m 5 Johan Yerhulstweg 70 Vijverweg 1 8 boerderij/villa/theekoepel kerk woningen vml chr. lagere school vml herberg de Knip kleine woningen villa ontwerp Rietveld Hartenlust Overige provinciale monumenten Brederodelaan 13 5 Dennenweg 16 Donkerelaan 2 en 4 Stoels hofje 1-10 Vijverweg 27 landhuis Schapenduinen vml kapel villa en koetshuis hofjeswoningen vml Montessorischool Gemeentelijke monumenten Bloemendaalseweg 127,129,131: smederij en zogeheten Patnahuisjes. Het monumentenbezit van Bloemendaal is hiermee nog niet geheel compleet. De villa Benvenuta, Hartenlustlaan 1 is inmiddels voorlopig op de rijksmonumentenlijst geplaatst. Voor het PEN-gebouw aan de Ignatius Bispincklaan streeft de gemeente eveneens naar een erken ning als rijksmonument en ook voor het Bloemendaalse Bos wordt een bescherming overwogen. Er zijn trouwens wel meer objecten die voor bescherming als monument in aanmerking komen, bijvoorbeeld het chaletje aan de Lage Duin en Daalseweg, de bedrijfspand jes achter de bebouwing van de Voorbuurt en de TBC-lig- hal aan de Bergweg. Jet Slagter en Peter de Natris Bloemendaal is een openluchtmuseum met een overstelpende hoeveelheid landhuisbouw uit de periode 1880-1940. Met gemak zou er een langdurige en uitputtende excursie georgani seerd kunnen worden langs villa's en heren huizen die betoveren door hun historische authenticiteit. Maar hierin ligt ook de zwakte van de Bloemendaalse architectuurgeschiedenis. Gezien de overdaad aan traditionele bouwstijlen is het niet verwonderlijk dat de vernieuwende architectuur aan het begin van deze eeuw nauwelijks een voet tussen de deur heeft gekregen in Bloemendaal. De landschappelijke omge ving was er niet naar, de dorpse architectuurtraditie was er vreemd aan en de opdrachtgevers waren te conservatief en hadden geen belangstelling voor uitingen als het kubisme a la Dudok of - extremer - het Nieuwe Bouwen. Bloemendaal was onderworpen aan de wet van de rem mende voorsprong - eerst een mekka voor architecten, vervolgens een onneembaar bastion. Het Nieuwe Bouwen Ondanks de vijandige plaatselijke factoren zijn er in Bloemendaal twee interessante voorbeelden van het Nieuwe Bouwen te vinden. Het minst bekend van de twee is het woonhuis dat Gerrit Rietveld in 1933-1934 ont wierp (aan de Johannes Verhulstweg 70) voor de Hongaarse violist en concertmeester van het Concertgebouworkest, Zóltan Székely. Het huis werd 'Rapsodie' genoemd, naar een aan Székely opgedragen compositie van diens landgenoot en vriend Béla Bartok. Bijzonder aan het wit gestucte huis is vooral de platte grond: Rietveld heeft namelijk twee in elkaar grijpende cirkels toegepast. Verder had het huis een muziekkamer en een zitkamer die als één ruimte gebruikt konden worden. Beide vertrekken konden naar believen van elkaar worden gescheiden door een uit het plafond neerdalend vouw- scherm. Ondanks het originele karakter van de architectuur en de faam van Rietveld, is Rapsodie vooral bij insiders bekend. Anders ligt het met de vroegere Montessorischool aan de Vijverweg (nr. 27), in 1930 gebouwd voor de 'Vereeniging De Bloemendaalsche Montessorischool'. Met dit bescheiden geproportioneerde bouwwerk, dat sinds 1978 in gebruik is als woonhuis, beschikt Bloemendaal over een topmonument van vroeg-moderne architectuur. Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 2, zomer 1997 23

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 23