zoete herinneringen aan bewaren. Drie jaar na de bouw
werd naast het Jeugdhuis nog een conciërgewoning neer
gezet.
Net als zijn vriend Groenewegen was Hendrik Willem van
Kempen (1899-1984) gevormd aan de School voor
Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten.
Echter, eenmaal gevestigd als zelfstandig architect, voelde
hij zich minder dan Groenewegen aangetrokken tot het
Nieuwe Bouwen. Naar eigen zeggen was hij een 'tussenfi-
guur', zich staande houdend tussen de polen Nieuwe
Bouwen en Delftse School. Het zijn de 'geestelijke waarden
en achtergronden' die het gebouw tot architectuur maken,
vond hij, de functies zijn zeker niet zaligmakend, zoals de
functionalisten beweerden. In Bloemendaal en omgeving
realiseerde Van Kempen een flink aantal landhuizen en
grootschalige woningbouwprojecten. Verder ontwierp hij
het Politiebureau in Overveen (1938; thans supermarkt)
en het door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog jam
merlijk afgebroken paviljoen Het Ronde Huis in
Bloemendaal aan Zee (1933).
In zijn ontwerp voor het Jeugdhuis toont Van Kempen
volop zijn bewondering voor de prairie house-stijl van de
beroemde Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright, die
in de jaren twintig en dertig zeer populair was bij
Nederlandse architecten. Typerend hiervoor zijn onder
meer de langgerekte opbouw, de flauwhellende daken en
de horizontaal geaccentueerde gevelindeling. Dergelijke
architectuur was aanvaardbaar voor architecten die wel
modern wilden zijn, maar ook weer niet tè. En dankzij het
villa-achtige uiterlijk paste het Dorpshuis natuurlijk naad
loos in de omgeving.
Veelzijdig was Van Kempen zeker. Voor de filmzaal ont
wierp hij eigenhandig een imposant glas-in-lood-raam.
Vanwege de driehoeken, cirkels en rechthoeken en de
kleuren rood, geel en blauw, verraadt dit sierraam Van
Kempens interesse in de kunstnijverheid van het Duitse
Bauhaus. Daarnaast vervaardigde hij in de entreehal een
wandschildering, Soli Deo Gloria getiteld. Om de schilde
ring op tijd af te krijgen werkte hij er nog in de nacht
voor de opening aan, wil het verhaal.
Communisme in Bloemendaal
Terloops kwam de Haarlemse architect J.B. ('Han') van
Loghem al ter sprake, naar aanleiding van de publicatie
van Groenewegens Montessorischool in zijn boek 'Bouwen'
(1932). Ook Van Loghem heeft in Bloemendaal een van
Eens het trefpunt van de Bloemendaalse jeugd: het voormalige Jeugdhuis van architect H.W. van Kempen, Donkerelaan 18-20.
26
Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 2, zomer 1997