zoete herinneringen aan bewaren. Drie jaar na de bouw werd naast het Jeugdhuis nog een conciërgewoning neer gezet. Net als zijn vriend Groenewegen was Hendrik Willem van Kempen (1899-1984) gevormd aan de School voor Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten. Echter, eenmaal gevestigd als zelfstandig architect, voelde hij zich minder dan Groenewegen aangetrokken tot het Nieuwe Bouwen. Naar eigen zeggen was hij een 'tussenfi- guur', zich staande houdend tussen de polen Nieuwe Bouwen en Delftse School. Het zijn de 'geestelijke waarden en achtergronden' die het gebouw tot architectuur maken, vond hij, de functies zijn zeker niet zaligmakend, zoals de functionalisten beweerden. In Bloemendaal en omgeving realiseerde Van Kempen een flink aantal landhuizen en grootschalige woningbouwprojecten. Verder ontwierp hij het Politiebureau in Overveen (1938; thans supermarkt) en het door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog jam merlijk afgebroken paviljoen Het Ronde Huis in Bloemendaal aan Zee (1933). In zijn ontwerp voor het Jeugdhuis toont Van Kempen volop zijn bewondering voor de prairie house-stijl van de beroemde Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright, die in de jaren twintig en dertig zeer populair was bij Nederlandse architecten. Typerend hiervoor zijn onder meer de langgerekte opbouw, de flauwhellende daken en de horizontaal geaccentueerde gevelindeling. Dergelijke architectuur was aanvaardbaar voor architecten die wel modern wilden zijn, maar ook weer niet tè. En dankzij het villa-achtige uiterlijk paste het Dorpshuis natuurlijk naad loos in de omgeving. Veelzijdig was Van Kempen zeker. Voor de filmzaal ont wierp hij eigenhandig een imposant glas-in-lood-raam. Vanwege de driehoeken, cirkels en rechthoeken en de kleuren rood, geel en blauw, verraadt dit sierraam Van Kempens interesse in de kunstnijverheid van het Duitse Bauhaus. Daarnaast vervaardigde hij in de entreehal een wandschildering, Soli Deo Gloria getiteld. Om de schilde ring op tijd af te krijgen werkte hij er nog in de nacht voor de opening aan, wil het verhaal. Communisme in Bloemendaal Terloops kwam de Haarlemse architect J.B. ('Han') van Loghem al ter sprake, naar aanleiding van de publicatie van Groenewegens Montessorischool in zijn boek 'Bouwen' (1932). Ook Van Loghem heeft in Bloemendaal een van Eens het trefpunt van de Bloemendaalse jeugd: het voormalige Jeugdhuis van architect H.W. van Kempen, Donkerelaan 18-20. 26 Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 2, zomer 1997

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 26