Gedenkboek: Gesticht in de duinen Restauratie van de ramen van de Nederlands Hervormde Kerk Omstreeks 1840 besloot het bestuur van de Provincie Noord-Holland, als enige in ons land, een psychiatrisch ziekenhuis te realiseren: Meerenberg. Later volgde de op richting van het ziekenhuis Duin Bosch in Castricum en de overname van de voormalige rijksinrichting in Medem- blik. Sinds het begin van de jaren negentig werd deze bestuurstaak in omvang teruggebracht en in het begin van dit jaar werd ook de rol als werkgever beëindigd. Informatief Het unieke karakter van deze overheidstaak en de rijke his torie van deze ziekenhuizen was voor de provinciale bestuurders aanleiding de geschiedenis vast te laten leggen. Aan 'Gesticht in de Duinen', geschreven door Joost Vijselaar, is inherent, het is immers een gedenkboek, dat het zich op de betrokken instellingen toespitst. Het beschrijft de oprich ting ervan, de ontwikkelingen en met name de bloeiperio den en ook het waarom en hoe de Provincie tot privatise ring besloot. Het is echter allerminst zo maar een feestbundel. De inhoud, de wijze van beschrijven en ook de illustraties zijn uiterst informatief. Het boek geeft een goed beeld van de voorhoederol van de Provincie en van de bete kenis die vooral Meerenberg, pas sinds 1918 herdoopt tot Provinciaal Ziekenhuis nabij Santpoort, heeft gehad voor de landelijke psychiatrie. Op veranderende inzichten inzake behandeling en zorg wordt uitvoerig ingegaan, maar ook op allerlei factoren die hierbij van belang waren, zoals de rol en positie van het personeel, de financiering, de veran derende ziekenhuisbevolking en het overheidsbeleid. Hierdoor toont men niet alleen de opkomst en ondergang van het traditionele psychiatrische ziekenhuis, maar laat men ook zien hoe de psychiatrie zich ontwikkelt in een voortdurende spanning tussen therapeutisch optimisme en een ontnuchterende werkelijkheid, tussen hooggestemde idealen en tekorten aan geld en personeel, binnen telkens wisselende perspectieven op de verhouding tussen lichaam en geest, individu en gemeenschap. Het werk is door de Provincie aangeboden aan voormalige en huidige werkne mers van genoemde ziekenhuizen. Voor andere geïnteres seerden is het in de boekhandel verkrijgbaar. Peter de Natris Joost Vijselaar, 'Gesticht in de duinen, geschiedenis van de provinciale psychiatrische ziekenhuizen van Noord-Holland van 1849 tot 1994', Hilversum, Uitg. Verloren, 1997. ISBN 90-6550-541-5 39. De tien gebrandschilderde ramen, oftewel 'glazen', van de Nederlands Hervormde Kerk in Bloemendaal zijn van grote cultuurhistorische waarde. Zij zijn niet alleen interessant vanwege hun fraaie kleur en ornamentiek, de afgebeelde wapens van de Staten van Holland en Westfriesland, van Haarlem en andere Hollandse steden, van de toenmalige ambachtsheer Wolfert van Brederode en van de oprichters van de kerk, de Haarlemse burgemeesters Loo en Van de Camer en de kooplieden Mathijs en Lucas van Valckenburgh en hun echtgenoten. Ook de historie van de ramen is interessant. De glazen van dit hervormde kerkje, waarvoor in 1635 de eerste steen werd gelegd, werden gemaakt door de Haarlemse 'ordina- ris-stadts-glasschrijver' Pieter Holsteijn. Enkele ramen wer den door hem gesigneerd en sommige zijn gedateerd 1636. In opdracht van het Haarlemse stadsbestuur maakte Holsteijn vergelijkbare ramen die in enkele kerken in Noord- en Zuid-Holland bewaard zijn gebleven. In 1876 werden de tien ramen door de toenmalige kerkeraad ver kocht voor vijf gulden per stuk. Latere generaties kregen spijt en hebben ervoor gezorgd dat het grootste deel van de ramen werd teruggekocht op veilingen en van particu lieren. Vier ramen zijn kopieën, de originelen werden in 1870 in de Gravenzaal van het Haarlemse stadhuis geplaatst. Onderhoud van kerkramen In vergelijking met de eertijds beroemde productie van gebrandschilderd glas is er in Nederland verhoudingsge wijs heel weinig bewaard gebleven. Het klimaat, maar, zoals het geval van Bloemendaal leert, ook gebrek aan waardering, vakmanschap of financiële middelen, zullen daar debet aan zijn geweest. Dit is reden genoeg om zui nig te zijn op datgene wat er nog over is. Door de eeuwen heen is er voornamelijk belangstelling geweest voor de voorstelling op het glas. Informatie over materiaal en techniek is nagenoeg niet voorhanden. Dankzij onderzoek van de glazen in de Hervormde Kerk van De Rijp is er nu meer bekend over de oude technie ken en de materialen die werden toegepast. Hiervan kon men in Bloemendaal profiteren, omdat de situatie verge lijkbaar was. 48 Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 2, zomer 1997

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 48