Detail van stichtersraam met het wapen van Geertruyd Willems, echtge note van Mathijs van Valckenburg. Copie uit 1870. Oorzaken van verwering Begin jaren negentig werden bij de meeste ramen verwe- ringsverschijnselen geconstateerd. Bij enkele ramen bleek dat de schildering los liet. Hiervoor zijn drie redenen te vinden. Ten eerste werd bij de ramen in Bloemendaal voor een groot deel emailleverf gebruikt. Bij verwarming en afkoeling van het glas blijkt dat er een verschil in uitzet ting is tussen de emaille-laag en het onderliggende glas. Het email scheurt of bladdert af. Ten tweede was ook het vroegere stoken van fossiele brandstoffen en de huidige uitstoot van industrie- en uitlaatgassen van grote invloed op de verwering. Stikstofdioxide, zwaveldioxide en ammo niak komen door neerslag of condensvorm in aanraking met het glas en vreten hier op in. Dit resulteert in putvor- ming in het glas waarin zich een gipsachtige substantie afzet. Ten derde bleek dat in een aantal glazen de 'zure regen' via haarscheurtjes in het gebrandschilderde glas was doorgedrongen tot de glasverven en die heeft doen verble ken. Restaureren en conserveren In opdracht van de kerkvoogdij heeft de architect ir. A.W. van Eyk een restauratieplan gemaakt. Haarlemraam. Copie 1895 naar P. Holsteijn 1636. Origineel in stadhuis Haarlem. In navolging van restauraties elders werd besloten om de glazen schoon te maken en te herstellen. Niet om ze te restaureren in de zin van 'weer mooi te maken'. Dat zou namelijk betekenen dat authentiek materiaal zou worden vervangen of worden bewerkt. Dit werd ethisch niet ver antwoord geacht. Daarnaast werd besloten om de ramen te 'conserveren', dat wil zeggen ze te beschermen tegen verder verval en de omgevingscondities te verbeteren. Museale opstelling Het gebrandschilderde glas moet voortaan altijd droog blijven. Dit kan worden gerealiseerd in een zogeheten 'museale opstelling'. Op de plek waar voorheen het gebrandschilderde glas in het raam zat, wordt nu bescher mend glas geplaatst. Hiervoor wordt 'getrokken' glas gebruikt dat de weerkaatsing van buitenlicht vermindert. Ongeveer vijf centimeter naar binnen wordt dan het gebrandschilderde glas opgesteld. De lucht in de tussenspouw gaat ventileren door de ruimte tussen beschermend en gebrandschilderd glas niet dicht te maken aan boven- en onderkant. Verder wordt er aan de buitenzijde een gaaspaneel aangebracht. Dit rasterwerk Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 2, zomer 1997 49

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 49