beschermt de achterliggende ramen, en dringt de reflectie nog verder terug. De term 'museale opstelling' wordt gebruikt vanwege het feit dat de gebrandschilderde ramen nu geen functie meer hebben voor het afsluiten van de vensteropening. Zij gaan behoren tot het interieur en zijn vanaf dat moment louter decoratief. De firma Bogtman De restauraties van de glazen in De Rijp en in Bloemendaal werden uitgevoerd door de firma Bogtman uit Haarlem. Dit glas-in-loodatelier werd in 1912 door W. Bogtman opgericht. Hij was de zoon van een dorpsschilder uit Bergen (NH). Na de ambachtsschool ging hij werken bij een huisschilder in Amsterdam. Daarnaast volgde hij avondlessen aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. Daarna werd hij leraar decoratief tekenen. Aangespoord door kleine particuliere opdrachten op het gebied van gebrandschilderd glas nam hij in 1912 ontslag als leraar, om zich geheel te richten op gebrandschilderd glas-in- lood. Al spoedig ontving W. Bogtman belangrijke opdrachten zoals de grote lichtkap van het Scheepvaarthuis in Amsterdam. Reeds na vijf jaar kampte het bedrijf met ruimtegebrek. Aan de Zuider Emmakade langs de Leidsevaart werd het huidige atelier gebouwd volgens ont werp van de architect G.J. Lacroix. De lijst van uitgevoerde werken in die eerste periode is zeer omvangrijk. In de crisistijd en gedurende de Tweede Wereldoorlog verschoven de werkzaamheden naar bescherming van bestaand glas en het herstel daarvan. Ook werd in 1936 door Bogtman een kopie gemaakt van het Brederoderaam ter gelegenheid van het driehonderdjarig bestaan van de Bloemendaalse kerk. Tegenwoordig is R.W. Bogtman de vertegenwoordiger van de derde generatie in dit zeer ambachtelijke bedrijf, dat hoog staat aangeschre ven bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en dat recentelijk opdrachten mocht uitvoeren voor de restauratie van wereldberoemde glazen, zoals die van de gebroeders Crabeth in Gouda. De bescherming aan de buitenzijde werd uitgevoerd door de daarin gespecialiseerde firma Daatselaar. Eind 1994 was de restauratie een feit. De glazen van de Bloemendaalse Kerk zijn voor verval behoed en hopelijk voor de toekomst behouden gebleven. N. Blankevoort en Joan Patijn Foto's: mevrouw Sonja Huisman te Overveen. Literatuur: Educatieve tekst over Glas in Lood door het Rijper Museum 'in 'l Houten Huis'; Restauratieverslagen Kerkvoogdij-archief; en B. Sliggers, Bloemendaal 350 jaar kerk en dorp, Haarlem 1986. Raam van de stad Hoom. Het onderste gedeelte stelt de zeeslag van Bossu op de Zuiderzee voor (Pieter Holsteijn, 1636). 50 Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 2, zomer 1997

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 50