Panorama op pagina 32 en 33 Vergezicht over Lindenheuvel op Haarlem Vanuit het huis Die Clinghe aan de Hoge Duin en Daalseweg (zie de vorige editie van ons tijdschrift) moet tussen 1916 en 1920 dit schitterende panorama zijn gemaakt. Op de voorgrond ligt landgoed Lindenheuvel; op de achtergrond het gezicht op een deel van de stad Haarlem. Links in het midden van de foto is de villa op het landgoed te zien. Het werd in 1901 gebouwd op ini tiatief van mevrouw Van der Vliet-Borski ten behoeve van haar dochter Olga, die was gehuwd met de beroemde Zwitserse ornitholoog Burdet. Het ontwerp voor het robuuste en imposante huis werd gemaakt door de Amsterdamse architect A. Salm (1857-1915). De geschiedenis van het Overveense landgoed Lindenheuvel gaat terug tot 1840. In dat jaar koopt mevrouw Borski-Van der Velde, de legendarische weduwe van Willem Borski I, van de eigenaar van de buitenplaats 'De Beek' de zogenoemde overplaats aan de westzijde van de Bloemendaalseweg. Zij laat daarop vlak tegen het eerste hoge duin aan - naar een ontwerp van de Amsterdamse architect Isaac Warnsinck (1811-1857) - een zomerverblijf bouwen voor haar oudste zoon David. Het huis krijgt als naam Lindenheuvel. De naamgeving verwijst naar de talloze Linden, die er tegen het einde van de achttiende eeuw waren geplant en het hinderlijke verstuiven van de duinen moesten tegengaan. Rond 1900 komt de buitenplaats in bezit van mevrouw Van der Vliet-Borski. Het huis ondergaat verschillende aan passingen en wordt met een vleugel uitgebreid. Het is zoals gezegd bestemd voor haar dochter, Olga Burdet-Van der Vliet, maar blijkbaar voldoet het niet aan de wensen, want kort daarop wordt besloten tot de bouw van een tweede, aanzienlijk grotere villa op het 27 hectare grote landgoed. Het oude huis moet zijn naam afstaan en wordt omge doopt in Overbeek, samentrekking van 'overplaats van De Beek'. Het blijft familiebezit en wordt met één hectare ter rein verhuurd. Het nieuwe Lindenheuvel moet voor de vogelgeleerde en vogelfotograaf Burdet een waar paradijs zijn geweest. Bekend is dat hij speciaal voor het lokken van vogels in de nabijheid van het huis waterpartijen had laten aanleggen. De opname is om twee redenen bijzonder. In de eerste plaats bestaan er niet zo veel foto's van het huis, waar schijnlijk omdat het nergens vanaf de openbare weg zicht baar is geweest. Ten tweede omdat het - voor zover bekend - de eerste is waarop ook de uitkijktoren (midden op het huis) zichtbaar is. Van daaruit had Burdet een schitterend vergezicht over de duinen en, zoals de unieke foto laat zien, over de stad Haarlem. Enkele markante gebouwen in het silhouet van de stad moeten nog verrij zen, zoals V&D, en andere zijn inmiddels verdwenen, zoals de Spaarnekerk. Rechts op de foto is, iets boven het midden, het talud van de spoorlijn Haarlem-Zandvoort zichtbaar en in het mid den de karakteristieke villa aan de Julianalaan nabij het Stoopplein in Overveen, waarvan de bouw in 1913 werd voltooid. Het gebouw in aanbouw er tegenover is Stoop's Bad, dat in 1921 in gebruik werd genomen. De bouwtekeningen werden al in 1916 door het gemeentebestuur goedge keurd, maar de bouw ervan verliep uiterst moeizaam, omdat de aanvoer van bouwmaterialen als gevolg van de oorlog een groot probleem vormde. Die Clinghe, de villa van waaruit de foto is gemaakt, kwam gereed in 1915 en dus moet de opname zijn gemaakt tussen 1916 en 1920. Helaas is de fotograaf onbekend. Was het Burdet zelf? Of Jac. P. Thijsse, met wie Burdet goed bevriend was? Of wellicht Ignatius Bispinck, in die tijd bewoner van de hof stede Sparrenheuvel en bekend amateurfotograaf, aan wie onze gemeente een unieke serie foto's over het Bloemendaal van 1914 te danken heeft? De landgoederen De Beek, Overbeek en Lindenheuvel vor men op de valreep van de 21ste eeuw nog altijd een groe ne buffer tussen de dorpskernen van Bloemendaal en Overveen, al rukt de bebouwing in het gebied tussen Kleverlaan, Bloemendaalseweg en Dompvloedslaan steeds verder op. De huizen op De Beek (het derde) en Overbeek (het eer ste) worden nog steeds particulier bewoond. De villa Lindenheuvel is in de jaren zeventig gesloopt en sindsdien is de toekomst van het waardevolle gebied, aangelegd naar een ontwerp van de vermaarde landschapsarchitect L. Springer, onzeker. Wim van Luyken (De foto is een afdruk van een glasnegatief afkomstig uit een collectie glasnegatieven van Klaas Komaat. Net als de schitterende opnamen van Die Clinghe in de vorige editie is ook deze afdruk gemaakt in het atelier van Harm Botman te Haarlem.) Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 3, herfst 1997 31

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 31