begraafplaats en een
gedenkteken voor de geval
len verzetsstrijders tijdens
de Tweede Wereldoorlog.
De monumentale begraaf
plaats zou in de duinen bij
de Zeeweg worden aange
legd, waar na de bevrijding
de lijken van meer dan
honderd gefusilleerden
waren aangetroffen. Het
plan van Komter en Holt
werd uiteindelijk uitge
voerd in gewijzigde, sterk
vereenvoudigde vorm.
Landhuis Pandenhof, Lonbar Petrilaan 5: bijna een boerenhofstede'(foto C
Evenmin succesvol verging het de meervoudige opdracht
voor een nieuw Bloemendaals raadhuis, dat in Overveen
moest komen te staan. De verwachtingen waren hoogge
spannen, eind jaren twintig. Landelijk bekende architecten
als C.J. Blaauw, A. Boeken, H.Th. Wijdeveld en A.J. van
der Steur behoorden tot de mededingers. Maar ook nu
weer was de wens groter dan de gemeentelijke portemon
nee.
Overigens kwam het 'nieuwe' gemeentehuis er wel, maar
pas na de oorlog, toen de negentiende-eeuwse villa
Bloemenheuvel, aan de Bloemendaalseweg, werd omge
bouwd naar een ontwerp van de architect A.M. de
Rouville de Meux (1965). In kunsthistorisch opzicht een
behoorlijk reactionaire daad, maar pragmatisch was deze
oplossing zeker. Het oude Bloemenheuvel (gebouwd in
1846) was trouwens getekend door de beroemde architect
J.D. Zocher, die ook al verantwoordelijk was voor het
vroegere Bloemendaalse gemeentehuis aan de kop van de
Zijlweg, waar nu restaurant Roozendaal staat.
Auke Komter en Bloemendaal
Een van de architecten die in de jaren dertig een ontwerp
maakten voor een boulevard aan het Bloemendaalse strand,
deed hier direct na afloop van de Tweede Wereldoorlog
opnieuw van zich spreken: Auke Komter. Ditmaal was
echter van een heel ander soort opdracht sprake.
Samen met de Overveense architect Gerard Holt kreeg
Komter het verzoek een ontwerp te maken voor een ere-
Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 3, herfst 1997
Nieuwe Zakelijkheid
Auke Komter en Bloemendaal - nee, dat was geen gelukki
ge combinatie. Komter, een landelijk actieve architect,
hoorde bij het gematigde kamp van de Nieuwe
Zakelijkheid. Tussen de beide wereldoorlogen werkte hij
zelfs enige tijd bij de beroemde architect Le Corbusier in
Parijs. Met deze ervaring op zak zette hij in de jaren dertig
voor Bloemendaal en Aerdenhout, behalve de boulevard,
nóg twee interessante projecten op papier: een fictief
'bestuurscentrum' en twee bij elkaar horende villa's. De vil
la's, die voor Aerdenhout waren bedoeld, werden niet uit
gevoerd omdat de gemeente ze te extreem vond. De
Nieuwe Zakelijkheid - witte muren, platte daken en derge
lijke - sprak de Bloemendaalse bestuurders niet aan.
Achteraf is het jammer dat geen van Komters
Bloemendaalse ontwerpen - behoudens de erebegraafplaats
- realiteit werd. Na de oorlog ontwierp hij wel in
Zandvoort een deel van de nieuwe woningbouw, met
inbegrip van een café, aan de immer winderige Boulevard
de Fauvage.
Holts openluchtbad
Het is dan ook niet Komter geweest, maar zijn tijdelijke
compagnon Gerard Holt, die het gezicht van de moderne
architectuur in Overveen heeft bepaald.
De loopbaan van G.H.M. Holt (1904-1988) is verweven
met zijn geboorteplaats Haarlem en zijn woonplaats (vanaf
1939) Overveen. In de Spaarnestad genoot hij van 1924
47