Stemmig en ingenieus Tenslotte moet gewezen worden op de stemmige en inge nieuze vormgeving van de ruime kapel, die zich over twee verdiepingen uitstrekt. Het daglicht komt via lichtkoven in het plafond op twee plaatsen tegelijk binnen. Het plafond is daartoe bij de muur gedeeltelijk omhoog gebogen. Voor de liefhebbers: lichtkoven komen ook in Bijvoets Zuiderhout voor. Ook de bekleding van de wanden van de bestuurskamer (oorspronkelijk 'regentenkamer') met een dikke, fijn geweven stof is opmerkelijk; we hebben te maken met zogenaamde gecapitonneerde wanden. De tijd is dus vriendelijk geweest voor Oldenhove, met die aantekening dat aan de achterzijde (de zonloze noordge vel) de balkons inmiddels zijn dichtgebouwd. Bij eventu ele toekomstige renovaties of aanpassingen aan de eisen van deze tijd zou met respect omgesprongen moeten wor den met de oorspronkelijke architectuur. De aan de onder zijde dramatisch gerafelde receptie zal overigens dit najaar worden vervangen door een nieuw exemplaar. Cees Dam en Overduin Holt zal nooit hebben kunnen bevroeden dat er naast Oldenhove ooit nog eens een gebouw van een familielid zou komen te staan. Vorig jaar is daar namelijk een gebouw met seniorenwoningen - Overduin - neergezet, naar een ontwerp van Cees Dam, de schoonzoon van Holt. Dam (geboren in 1942) werkte aan het begin van zijn carrière enige tijd op het bureau van Holt en Bijvoet. Daar was het niet alleen de bouwkunst die hem boeide. Een van Holts dochters betoverde hem evenzeer. Afijn, nu is hij al weer jaren met haar getrouwd. Dam en zijn echtgenote wonen in Aerdenhout. Als architect geniet Dam landelijke bekendheid, onder andere vanwege het muziektheater in Amsterdam, waar hij het interieur voor ontwierp. Dam heeft, net als Holt, geprobeerd de plattegrond van Overduin zó in te delen, dat zoveel mogelijk bewoners (er zijn in totaal 27 woningen) kunnen genieten van de zon en het uitzicht. Hij koos echter niet voor een trapsgewijs verspringend grondvlak, maar besloot een cirkelvormige plattegrond te maken, waarbij de appar tementen op het zuiden, oosten en westen zijn georiën teerd. Aan de noordzijde liggen de gemeenschappelijke entree, de lift en het trappenhuis. In de holte van de halve cirkel is een transparante binnenhof gemaakt, waar de woningen via galerijen aan grenzen. Visuele aansluiting Bouwen op een steenworp afstand van het markante Oldenhove vergt natuurlijk het nodige inlevingsvermogen. Dam heeft zowel voor de tegenstelling als de aanpassing gekozen. Tegengesteld aan de rechthoekige, verticaal gele de opzet van Oldenhove is de halve cirkelvorm. Deze geo metrische vorm is verlevendigd doordat de gebogen gevel op bepaalde plaatsen verspringt èn dankzij forse, lichtkleu rige erkers, die in de eerste plaats voor de bewoners een welkome aanvulling van hun woonruimte zijn. Dam heeft de gevels laten metselen in een nogal grauwe klinker, waardoor visueel aansluiting ontstaat met Oldenhove. Dams bakstenen zijn echter minder kruidig dan die van Holt. Mede hierdoor is de overheersende indruk van Overduin tamelijk monotoon. De betrekkelijk kleine ramen verhogen evenmin het aanzien. De achterzij de is vanwege de contrasterende kleuren, gevarieerde vor- Het eigen woonhuis van Gerard Holt aan de Lonbar Petrilaan, gebouwd omstreeks 1958. Een Verrassend en ver kwikkend huis', dat terrasvormig tegen een duinrug is gebouwd. Goed zichtbaar is de brede, panoramische raam- partij van de woonkamer (links) en de grote slaapkamer op de eerste verdieping (foto Crefo). 52 Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 3, herfst 1997

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 52