Stemmig en ingenieus
Tenslotte moet gewezen worden op de stemmige en inge
nieuze vormgeving van de ruime kapel, die zich over twee
verdiepingen uitstrekt. Het daglicht komt via lichtkoven in
het plafond op twee plaatsen tegelijk binnen. Het plafond
is daartoe bij de muur gedeeltelijk omhoog gebogen. Voor
de liefhebbers: lichtkoven komen ook in Bijvoets
Zuiderhout voor. Ook de bekleding van de wanden van de
bestuurskamer (oorspronkelijk 'regentenkamer') met een
dikke, fijn geweven stof is opmerkelijk; we hebben te
maken met zogenaamde gecapitonneerde wanden.
De tijd is dus vriendelijk geweest voor Oldenhove, met die
aantekening dat aan de achterzijde (de zonloze noordge
vel) de balkons inmiddels zijn dichtgebouwd. Bij eventu
ele toekomstige renovaties of aanpassingen aan de eisen
van deze tijd zou met respect omgesprongen moeten wor
den met de oorspronkelijke architectuur. De aan de onder
zijde dramatisch gerafelde receptie zal overigens dit najaar
worden vervangen door een nieuw exemplaar.
Cees Dam en Overduin
Holt zal nooit hebben kunnen bevroeden dat er naast
Oldenhove ooit nog eens een gebouw van een familielid
zou komen te staan. Vorig jaar is daar namelijk een
gebouw met seniorenwoningen - Overduin - neergezet,
naar een ontwerp van Cees Dam, de schoonzoon van Holt.
Dam (geboren in 1942)
werkte aan het begin van
zijn carrière enige tijd op
het bureau van Holt en
Bijvoet. Daar was het niet
alleen de bouwkunst die
hem boeide. Een van Holts
dochters betoverde hem
evenzeer. Afijn, nu is hij al
weer jaren met haar
getrouwd. Dam en zijn
echtgenote wonen in
Aerdenhout. Als architect
geniet Dam landelijke
bekendheid, onder andere
vanwege het muziektheater
in Amsterdam, waar hij het
interieur voor ontwierp.
Dam heeft, net als Holt,
geprobeerd de plattegrond
van Overduin zó in te
delen, dat zoveel mogelijk
bewoners (er zijn in totaal
27 woningen) kunnen
genieten van de zon en het uitzicht. Hij koos echter niet
voor een trapsgewijs verspringend grondvlak, maar besloot
een cirkelvormige plattegrond te maken, waarbij de appar
tementen op het zuiden, oosten en westen zijn georiën
teerd. Aan de noordzijde liggen de gemeenschappelijke
entree, de lift en het trappenhuis. In de holte van de halve
cirkel is een transparante binnenhof gemaakt, waar de
woningen via galerijen aan grenzen.
Visuele aansluiting
Bouwen op een steenworp afstand van het markante
Oldenhove vergt natuurlijk het nodige inlevingsvermogen.
Dam heeft zowel voor de tegenstelling als de aanpassing
gekozen. Tegengesteld aan de rechthoekige, verticaal gele
de opzet van Oldenhove is de halve cirkelvorm. Deze geo
metrische vorm is verlevendigd doordat de gebogen gevel
op bepaalde plaatsen verspringt èn dankzij forse, lichtkleu
rige erkers, die in de eerste plaats voor de bewoners een
welkome aanvulling van hun woonruimte zijn.
Dam heeft de gevels laten metselen in een nogal grauwe
klinker, waardoor visueel aansluiting ontstaat met
Oldenhove. Dams bakstenen zijn echter minder kruidig
dan die van Holt. Mede hierdoor is de overheersende
indruk van Overduin tamelijk monotoon. De betrekkelijk
kleine ramen verhogen evenmin het aanzien. De achterzij
de is vanwege de contrasterende kleuren, gevarieerde vor-
Het eigen woonhuis van Gerard Holt aan de Lonbar Petrilaan, gebouwd omstreeks 1958. Een Verrassend en ver
kwikkend huis', dat terrasvormig tegen een duinrug is gebouwd. Goed zichtbaar is de brede, panoramische raam-
partij van de woonkamer (links) en de grote slaapkamer op de eerste verdieping (foto Crefo).
52
Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 3, herfst 1997