Topmonument Maar eerst gaan we terug naar het begin van de eeuw. Tussen de beide wereldoorlogen vond een ingrijpende vernieuwing van de drinkwaterbereiding plaats. Op Leiduin werden diverse nieuwe filterwerken en bijbeho rende gebouwen neergezet, terwijl aan de Oranjekom in de duinen, vlakbij de Oase, een nieuw en krachtig pomp station verrees: Oranjekom I (1932). Dit pompte het water uit de Oranjekom, waar zich het water uit de dui nen verzamelt, door naar het Leiduin-terrein. Overigens werd in de jaren zestig deze functie overgenomen door Vissers Pompstation Oranjekom II. In Oranjekom I zwijgen de installaties; het gebouw wordt in reserve gehouden. Met Oranjekom I bezit Gemeentewaterleidingen (en dus de gemeente Bloemendaal) een industrieel topmonument. De bouwmeester is niet bekend, maar de architectuur is duidelijk geïnspireerd door het werk van Frank Lloyd Wright: een symmetrische ordening van de bouwmassa en een strakke, horizontale belijning. Tegelijkertijd bevat het gebouw allerlei ornamenten, die een luxueuze, art deco- achtige atmosfeer ademen. Vooral het interieur wordt hierdoor gekenmerkt. De pompen en andere machines zijn gehuld in een deftige omhulling versierd met kleurige, geglazuurde stenen, kunstig geprofileerde kraagstenen en bewerkte teakhouten deuren. Het prachtig aan de Oranjekom gelegen gebouw heeft de tand des tijds redelijk doorstaan en is nog - op wat afbrokkelend beton na - gaaf. Deconstructivisme De opeenvolgende architecten van Gemeente waterleidingen zijn derhalve bij het ontwerpen niet gestopt bij het voldoen aan de functie van het gebouw. Het interessante is, dat de in wezen utilitaire gebouwen een veelheid van stijlinvloeden laten zien. Van neo-classi- cisme tot Amsterdamse School en Nieuwe Bouwen. De afgelopen vijf jaar zijn daar nog het zogenoemde decon structivisme en de op de antroposofie gebaseerde organi sche architectuur bijgekomen. De jonge Haarlemse architect Cees den Heijer tekende voor twee gebouwen in de gewaagde, schots en scheve stijl van het deconstructivisme, een manier van ontwerpen die in de bekende architect Rem Koolhaas een invloedrijk pleitbezorger heeft; Den Heijers bouwwerken zijn aan de andere kant van de gemeentegrens, op Heemsteeds grond gebied, te vinden. De derde huid Het architectenbureau van Ton Alberts Max van Huut ontwierp enkele gebouwen in de karakteristieke, aan de natuur ontleende bouwstijl van de antroposofie. De pro jecten van Alberts Van Huut liggen hoofdzakelijk in Vogelenzang. Alberts Van Huut maakten midden jaren tachtig naam met het hoofdkantoor van de NMB (tegenwoordig ING) in Amsterdam-Zuidoost. Bij het ontwerpen van dit grotes ke, bakstenen gebouw, waarvan geen lijn recht is, waren energiezuinigheid en een natuurlijke werkomgeving voor het personeel de belangrijkste uitgangspunten. Een ander spraakmakend ontwerp van hun hand is het majestueuze hoofdkantoor van de Gasunie aan de rand van de stad Groningen (1994). Met hun gebouwen, die een alternatief bieden voor de gangbare, op modernistische leest geschoeide architectuur, appelleren Alberts Van Huut aan de smaak van het grote publiek. Steevast zijn hun gebouwen in populariteitspolls de favorieten van leken, terwijl vakgenoten juist niets van hun 'ecologische' manier van ontwerpen moeten hebben. Tegelijkertijd valt hun werk in de smaak bij opdrachtgevers, die gecharmeerd zijn van het verband dat Alberts Van Huut willen leggen tus sen de architectuur, de natuur en de mens. Voor d.eze architecten is een gebouw als het ware de 'derde huid' van mensen, na de lichaamshuid en de kleding. Dat betekent dat 'natuurlijke' vormen, materialen, kleuren en structuren moeten terugkeren in de gebouwen. Ozon- en Koolfiltergebouw op Leiduin. Gebouwd in de organische stijl van de architecten Alberts Van Huut. Er zijn in de gevels nergens stompe hoeken te ontdekken (Jos Fielmich). Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 4, winter 1997 29

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 29