Mauricia en Recife, schilderij van Frans Post den opgeheven. Men vreesde een verlies aan inkomsten, terwijl Joan Maurits dit noodzakelijk vond om de econo mie juist te verbeteren. Door dit monopolie los te laten werd het hem mogelijk om samen te werken met bekwa me Portugese kolonisten - een noodzaak omdat uit Nederland geen vaklieden naar Brazilië kwamen, maar slechts waardeloze avonturiers en nietsnutten. Het conflict liep zo hoog op dat uiteindelijk de overheid, de Staten Generaal, hierin de knoop door moesten hakken - waarbij Joan Maurits in het gelijk werd gesteld. Waardering bij de Brazilianen Door de projecten die hij zelf opzette of stimuleerde ten behoeve van een gezonde, zelfstandige economie, kwam hij bij de Braziliaanse bevolking in hoog aanzien. Dit werd nog versterkt doordat hij blijk gaf van verdraagzaamheid ten aanzien van andersdenkenden. Uitgangspunt was voor Joan Maurits steeds dat ieder behandeld moest worden zoals men zelf door de ander behandeld wilde worden. Katholieken werden vrijgelaten in de uitoefening van hun geloof, Joden kregen de ruimte voor hun koopmans-acti- viteiten en met Portugezen werd op een open wijze over leg gevoerd. Ook maakte hij indruk door in 1640 een ver gadering van vertegenwoordigers uit de gehele kolonie te beleggen, het 'eerste parlement van Zuid-Amerika', om militaire en economische kwesties te bespreken. Dit alles maakte dat hij als O PRINCIPE MAURICIO de Braziliaanse geschiedenis is ingegaan. De waardering voor zijn beteke nis was in Brazilië aanleiding om in 193 7 het begin van zijn bewind te herdenken. Deze gebeurtenis was aanlei ding voor Jhr. Mr. C.J.A. de Tex, toen burgemeester van Bloemendaal, om in de naamgeving van de nieuwe wijk op de gronden van de voormalige blekerij van Gelirels naar deze opmerkelijke koloniale periode te verwijzen. naar Brazilië vergezelden, had tot taak het vaderland te voorzien van levensechte beelden van de bevolking en de natuur. Frans Post (1612-1680) richtte zich op het land schap, Albert Eckhout (±1610-1666) op het portretteren van de inheemse bevolking. Willem Piso (161 1-1678) ging mee als lijfarts, maar kreeg meer taken. Zo richtte hij bijvoorbeeld ook een ziekenhuis en tehuizen voor wezen en armen op. Hij deed voorts wetenschappelijk onderzoek naar ziektes en geneeswijzen van de inheemse bevolking om hier lering uit te trekken - hetgeen een middel ople verde waarmee dysenterie was te genezen. De natuurkun dige Georg Marckgrav (1610-1644) bestudeerde tropische plant- en diersoorten en hield zich voorts bezig met astro nomische en weerkundige verschijnselen. Toen Recife vol raakte werd op een drooggelegd moeras sig eiland een nieuwe stad gebouwd, Mauricia of Mauritsstad geheten, met het vaste land door twee brug gen verbonden. Er verrezen door Pieter Post ontworpen statige gebouwen waarin welgestelde kooplieden hun onderdak vonden. Voor zichzelf liet hij eerst een paleis bouwen, Vrijburgh, later nog gevolgd door een buitenver blijf, Boa Vista. De naam Vrijburgh is, zo vermeldt mej. Nierhoff, een toespeling op de vrijheid die het Nederlandse bestuur dacht te handhaven. Het weelderig ingerichte paleis diende om er grote ontvangsten en fees ten te organiseren. In het erbij aangelegde park met tropi sche planten en dieren vonden botanische experimenten plaats - onder andere met uit Amsterdam ingevoerde kof- fiestruiken en met het overplanten van volwassen cocos- palrnen. Spanningen tussen Joan Maurits en de W.I.C Bij zijn opdrachtgevers in Nederland riep het bewind van Joan Maurits gemengde gevoelens, zo niet tegen stand op. Begrijpelijk was dat ze bezwaren hadden tegen de grote uitgaven die zijn royale levenswijze met zich bracht. Ook zijn opvattingen kon men niet altijd delen, met name niet zijn stellingname dat het monopolie van de West Indische Compagnie op de suikerhandel moest wor- 24 Ons Bloemendaal, 22e jaargang, nummer 1, voorjaar 1998

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1998 | | pagina 24