zandplateau aan te leggen. Ondertussen moesten de trou
we klanten op service kunnen rekenen. Daarvoor was een
tijdelijke vervanging nodig - een omgebouwde frietkraam
met terrasje.
Het ontwerp voor de nieuwbouw gaf wel wat hoofdbre
kens. Het aanvankelijke idee, een verrolbaar paviljoen dat
's zomers naar zee en 's winters meer landinwaarts gere
den kon worden, bleek te duur. Semi-permanente hout
bouw stuitte op bezwaren van de gemeente. Maar uitein
delijk werd toestemming gekregen voor het ontwerp van
architect Kromhout. Ondanks vertragingen nam de opera
tie slechts twee jaar in beslag. De officiële opening, door
de commissaris van de koningin in Noord-Holland drs.
R.J. de Wit, kon in juli 1980 plaatsvinden.
Parnassia begin 1972, gevaarlijk balancerend op het duin (beide foto's
van de heer F. Wetting, Haarlem).
Af ka I v i n g
De verwachting dat men nu geen dreiging van de zee
meer te vrezen had, bleek geen lang leven beschoren. Zo
haalde het nieuwe Parnassia in 1984 weer de kranten,
vanwege de dreigende afkalving van de duinen. Maar
inmiddels lijkt het er op dat geleidelijk aan het strand hier
wat breder wordt en dat de gevarenzone zich steeds verder
zuidwaarts verplaatst - naar Bloemendaal aan Zee.
Sinds 1991 is Parnassia in handen van de heer Dick van
Rijn. Voor de bezoekers is dit geen wezenlijke verande
ring. De locatie blijft uniek. Vijftien meter boven de zee
spiegel gelegen biedt het een boeiend uitzicht over zee en
duinlandschap. Dat de bezoeker eerst een toegangskaartje
voor De Kennemerduinen moet kopen wordt niet als
bezwaarlijk ervaren. Samen met een verbod op muziek en
reclameborden biedt dit een waarborg voor een rustig
publiek dat van strand of natuur wil genieten, dan wel van
de wisselende kunstexposities die binnen worden gehou
den.
Peter de Natris
Bronnen
Documentatie van de familie Doodeman,
Interview met de heer Dick van Rijn, 2-11-1998,
Ons Bloemendaal, 22e jaargang, nummer 4, winter 1998
15