Juwelen voor een fotomuseum Een speurtocht naar de eerste fotoverzameling in Nederland Expositie Teylers Museum 19 december '98 t/m 7 maart '99 Aan het begin van deze eeuw waren er twee initiatieven tot de oprichting van een nationaal fotomuseum. In Amsterdam werd in 1910 het voortouw genomen door de fotohandelaar Kees Ivens, die een museum voor fotografi sche apparatuur voor ogen had. In 1912 ontvouwden Adriaan Boer en collega-fotografen plannen voor een per manente expositie van artistieke foto's in een 'echt' muse um. Om die reden zou het moeten worden gevestigd in het voorname Haarlemse Paviljoen Welgelegen, de huidige zetel van de Provincie Noord-Holland. Deze droom van Boer werd - ondanks dat er een schitterende verzameling werd aangelegd - nooit werkelijkheid. De foto-collectie is voor een deel bewaard gebleven en maakt nu reeds 45 jaar deel uit van de collecties van het Prentenkabinet van de Universiteit van Leiden. Topstukken In nauwe samenwerking met het Prentenkabinet organi seert Teylers Museum een tentoonstelling van de topstuk ken uit deze collectie. De foto's behoren op dit moment tot de juwelen van de Nederlandse fotogeschiedenis. Getoond wordt een hon derdtal authentieke fotowerken uit de periode 1890-1915. Daaronder zijn landschappen, portretten en stillevens van illustere - en soms allang vergeten - fotografen als Zwoers, Bispinck, Huijsen, Idzerda, Eilers, Weinberg en uiteraard Boer zelf. Zij geven een goed beeld van wat een groot publiek in een eerste Nederlands fotomuseum zou hebben kunnen zien. Tegen de achtergrond van de actuele plannen voor een nieuw fotomuseum (op basis van het legaat van Wertheimer) is deze expositie daarom extra interessant. Procédés Ook zij die geïnteresseerd zijn in oude en bijzondere foto- afdrukken kunnen op deze tentoonstelling hun hart opha len. Een scala van gom-, kool-, platina- en broom-olie- drukken wordt gepresenteerd naast vroegere historische procédés zoals daguerréotypieën en zoutdrukken. De tentoonstelling is een vervolg op eerdere fototentoon stellingen, zoals van Breitner, Muybridge en Cammera Work, waarin Teylers Museum op succesvolle wijze met het Leids Prentenkabinet heeft samengewerkt. 30 Ons Bloemendaal, 22e jaargang, nummer 4, winter 1998

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1998 | | pagina 30