Een Engelse
Bloemendaler
17 de eeuw vaak afgebeeld met een
dier als symbool van goede opvoe
ding, in het bijzonder een hond,
maar regelmatig ook een geit. Het
ging er natuurlijk om dat de natuur
zo vroeg mogelijk in goede banen
moet worden geleid om een volg
zaam karakter te vormen. Honden
waren hiervoor een goed voorbeeld.
Als je maar vroeg genoeg begint,
kan je ze heel veel leren. De geit aan
een leidsel werd meestal afgebeeld
bij jongetjes, die meer discipline en
beteugeling van hun driften nodig
zouden hebben dan meisjes. Het feit
dat zij een ingetoomde geit vasthou
den, betekent dat zij in staat zouden
zijn hun dartelheid en lichtzinnig
heid te beteugelen door middel van
een goede opvoeding. Meer over
dieren als symbolen van opvoeding is te vinden 'The
Reality of Symbols', een boek van Jan Baptist Bedaux uit
1990.
Dirck Decker door Jan Andrea Lievens
(1671), The Fitzwilliam Museum,
Cambridge.
In het Fitzwilliam Museum in Cambridge, Engeland, hangt
een schilderij uit 1671 van Jan Andrea Lievens (1644-
1680), voorstellende 'Dirck Decker of Amsterdam'. Als we
echter naar het schilderij kijken, dan zien we Dirck Decker
niet afgebeeld in Amsterdam, maar in de duinen van
Overveen met Haarlem op de achtergrond. In diezelfde
achtergrond zien we ook een blekerij afgebeeld. Dit is zeer
waarschijnlijk de blekerij van zijn vader, Cornelis Decker
(1595-1660), een Vlaming die oorspronkelijk uit
Antwerpen kwam.
Ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog trokken vele
Protestante Vlamingen naar het Noorden en zo ook
Cornelis Decker. Hij vestigde zich in Bloemendaal als ble
ker. Aan het portret van Dirck Decker te zien, moet het de
familie voor de wind zijn gegaan. Helaas is er niet veel
informatie over de familie of de blekerij in Bloemendaal
terug te vinden.
Dierensymbolen
Dirck Decker wordt in 1642 in Bloemendaal geboren. Het
portret van een jongetje met een geit, is waarschijnlijk
Dirck Decker op driejarige leeftijd. Kinderen werden in de
Mogelijk was de vader van Dirck Decker niet alleen bleker,
maar ook koopman in linnen, een beroep dat hij al in
Antwerpen uitoefende. Het feit dat hij zijn zoon op jeug
dige leeftijd liet portretteren, geeft wel aan dat het de
familie financieel goed ging in Bloemendaal. Dirck Decker
volgt zijn vader in diens voetsporen. Als hij in 1665 met
Dirckje van Hoorenburg, afkomstig uit Bloemendaal,
trouwt, is hij reeds 'winckelhouder' in Amsterdam, waar
hij in 1666 wordt ingeschreven als poorter.
Adelstand
Het portret van Dirck Decker uit 1671, op bijna dertig
jarige leeftijd, is niet bij toeval in het Fitzwilliam Museum
in Cambridge terechtgekomen. In 1679 wordt in
Amsterdam Mattys Decker, de zoon van Dirck, geboren.
Rond 1700 vertrekken vader en zoon, die dan net twintig
jaar oud is, naar Engeland, waar Mattys actief is als textiel
handelaar en bankier. Het gaat hem voor de wind en al
spoedig bouwt hij een groot fortuin op. Hij wordt direc
teur van de Engelse Oost-Indië Compagnie en binnen de
kortste keren beweegt hij zich in de hoogste kringen,
waaronder ook koning George I. Eerst vestigt hij zich in
8
Ons Bloemendaal, 22e jaargang, nummer 4, winter 1998