Luchtfoto Stoop's Bod met buitenbad 'in gloria', ong. 193S
en badinrichting voor Haarlem
en Bloemendaal. Maar Graichen
kwam er niet en daar ik zeer
overtuigd ben dat zulk een in
richting niet kan worden ge
mist, besloot ik ze geheel uit
eigen middelen te stichten en
om zoo weinig mogelijk werk
daaraan te hebben maakte ik er
een N.V. van."
Architect Cuypers
Van de Binnenlandsche Exploi
tatie Maatschappij, dé project
ontwikkelaar toen, werd 6.000
m2 grond gekocht. Over de
keuze van een architect viel niet
te discussiëren, dit moest Edu-
ard Cuypers zijn, de huisarchi
tect van de familie.
Cuypers was een totaal-architect, dat wil zeggen dat hij al
les, inclusief interieur en meubilair zelf ontwierp. Zelfs de
carrosserie van een Peugeot-automobiel had hij eens voor
een broer van Stoop ontworpen! Het waren ook niet de ont
werpen die zijn gebouwen zo bijzonder maakten, maar juist
de detaillering en afwerking. Er werd wel gezegd: elk
bouwwerk dat hij maakte was een geweldig meubelstuk.
Als gebouw is Stoop's Bad ook eigenlijk niet zó origineel.
Na lange studiereizen koos Cuypers een beproefd ontwerp
uit de Oudheid, de basilica, zoals die ook gebruikt was voor
de badhuizen van de Romeinen. Het werd een zwemtem-
pel: een middenschip met zijbeuken, een ronde uitbouw,
de absis en als straalkapellen de douchehokjes.
Aan de andere kant was de afwerking wel heel bijzonder:
een torentje op het dak, sculpturen en smeedijzeren orna
menten aan de voorgevel. Binnen was veel siertegelwerk.
Aan het timmerwerk werd de grootste zorg besteed en ter
verfraaiing stond hier en daar een beeld. In de entreehal een
spuitend fonteintje met engeltje en dolfijnen en aan het kor
te eind van de zwemzaal een naakte jongensfiguur, waarvan
gezegd werd dat het Stoop's oudste kleinzoon voorstelde.
De stijl mocht historiserend zijn, maar wat men niet zag
was de hypermoderne technische uitmonstering: de bouw
wijze in gewapend beton, de reinwaterkelder die het bassin
als het ware droeg, de watervoorziening en de -verversing
ervan, het hergebruik na zuivering, de verwarming en een
uitgekiende natuurlijke ontluchting. Het was allemaal vol
gens 'the state of the art'.
Hoge kosten
Maar het was ook duur. Stoop had snel begrepen dat de
85.000 gulden van Graichen niet genoeg zouden zijn en
had dus maar vast drie keer zoveel gereserveerd. Maar ook
daarmee kwam hij er absoluut niet. De bouw startte name-
Ir A. Stoop en W. Stoop-van Deventer 1930
(coll. Van Voorst Vader-Duyckinck Sander)
Ons Bloemendaal, 24e jaargang, nummer 3, herfst 2000
7