Het terras met de oorspronkelij
ke tegels. 'De tegels die wij in
1974 aantroffen waren rood en
alweer helemaal kapot. Het ter
ras was slecht gebouwd, er was
geen beton voor gebruikt dus de
tegels lagen te wippen. In de
jaren dertig hebben ze het terras
waarschijnlijk vernieuwd. Nu
liggen er tegels van hardsteen.
up1
Lefebvre - nee, dat is geen spelfout! -, een fo
rens uit Amsterdam. Zoals zo velen die een huis
in het door Leonard Springer aangelegde Park
Duin en Daal lieten bouwen, was hij een forens
die dagelijks naar Amsterdam reisde. Hij liet
een koetshuis bijbouwen dat tamelijk ver weg
lag, aan de overkant van de Midden Duin en
Daalseweg (nr. 9a, red.). Deze grote afstand
van het koetshuis tot het grote huis was usance
omdat de paarden zo stonken. De stallen moes
ten dus ook niet in de overheersende windrich
ting, het zuidwesten, liggen. De koetsier die
daar woonde deed naast zijn normale taak haast
al het zware werk: hij sjouwde met de kolen en
werkte in de tuin als er geen tuinman was. Op
een foto uit het oude fotoalbum uit 1904 zie je
de eigenaar in de tuin breeduit op een bankje
zitten, met zijn tuinman/koetsier er nederig
achter. De moestuin lag ook aan de overkant
van de weg; daar is later het huis Middenduin
gebouwd.
Na ongeveer dertien jaar, rond 1917, werd de eerste bewo
ner opgevolgd door weer een makelaar in effecten. Dat was
tenslotte de tijd van de forensen, heel Bloeniendaal zat en zit
er nog steeds vol mee. Deze eigenaar heeft het koetshuis
verkocht en een personeelsdagverblijf bijgebouwd. Een dag
verblijf voor het personeel was echt nodig in die tijd. Er
waren altijd minstens twee dienstmeisjes, een voor de ka
mers en een voor de keuken. Door de oude foto's van het
Dit is de spreekkamer rechts van de voordeur waar vroeger misschien ook een biljart heeft
gestaan. Nu is het een royale eetkeuken.
terras meen ik dat ze ook een juffrouw hadden, een soort
gezelschapsdame, plus de tuinman/koetsier die aan de over
kant huisde. Boven was een kinderkamer, dus er zal ook wel
een kindermeisje bij zijn geweest. Ook heeft hij het hele
huis vol laten timmeren met lambriseringen. Achter die
lambrisering kon ik later hetzelfde behang terugvinden dat
op de foto's uit 1904 te zien was. Het was mooi moiré
behang met een damast effect.
Ons Bloemendaal, 25e jaargang, nummer 2, zomer 200 1
15