'Deze doorgangsboog is bij de splitsing dichtgemaakt. Op deze foto is het
lichtraam nog open. Later werd de zoldervloer dichtgemaakt en zijn er
spiegels bevestigd. Dat geeft een Escher-effect, met al die trappen die je ziet
weerspiegelen.'
Kloosterachtig
Er was geen tekening meer van het huis, er is helemaal niets
van de oude papieren over, behalve dat oude fotoalbum. Ik
heb toen maar zelf een tekening gemaakt. Dat was een heel
project, ik ben weken bezig geweest om alles precies uit te
tekenen. In dit huis was één trap en toen de huurders weg
waren en ik het huis wilde splitsen, moest er dus een trap
bijkomen. Het is een eenvoudige, houten trap geworden in
de bufferruimte tussen de eetkamer en de keuken. Die
ruimte was er in oude huizen vroeger altijd, tegen het la
waai van de keuken en de luchtjes. Wij hebben het kleinste
deel van het huis zelf gehouden. De buren hebben de grote
hal en de twee zitkamers, een grote en een kleine suite.
Mijn zoon en ik hebben ze teruggebracht tot de staat van
omstreeks 1917. De betimmeringen waren verwaarloosd en
veelal kapot. Het was een heel puzzelwerk om de gave delen
bij elkaar te zoeken en in te passen. Ook de deuren waren
slecht, maar daar zie je nu niets meer van. Vaak was de helft
maar goed en dan maakten wij de andere helft bij. Aan onze
kant heeft Eugène van Lamsweerde alle betimmeringen van
de eetzaal gestript. De eetzaal moest helemaal kaal van hem,
al dat hout leidde hem teveel af. Het moest heel puur, haast
kloosterachtig zijn. Hij werkte hier op zolder en ook in de
Oranjerie in Elswout. Zijn beelden waren te abstract voor
hier, dus later verhuisde hij naar Frankrijk en nog steeds
woont hij ergens bij Parijs.
De hal
De hal is prachtig. Vroeger keek je vanuit de entree naar een
lichtraam van glas-in-lood in de zoldervloer. Daar was een
koker omheen van wel zes vierkante meter, witgeschilderd
om zoveel mogelijk licht te reflecteren. Al vóór wij kwamen
was de zoldervloer dichtgezet om boven meer ruimte te
hebben. In de hoogte zijn spiegels bevestigd om iets van het
vroegere lichteffect te geven. Op zolder was een atelier en
daar heb ik vanaf 1974 met mijn architectenbureau ge
huisd, met een man of vier. Het was een mooie zomer,
maar toen werd het herfst en het dak ging lekken. Alle teke-
'De hal is geheel oorspronkelijk, behalve dat de hoge palen aan de trap waar
de lampen aan hingen zijn afgezaagd. Nu is er links buiten beeld een schouw.
In de hoogte hangt een modernere versie van een kroonluchter met halogeen
lampjes.
Ons Bloemendaal, 25e jaargang, nummer 2, zomer 200 1
17