Grafsymboliek Omdat graven individueel zijn, dan wel als graf voor man en vrouw of voor een familie dienst doen, staat de naam van de overledene op het graf monument. Daarop worden meestal ook de geboorte- en overlijdensdata vermeld. Vaak staan er teksten op de steen, die aan de Bijbel zijn ontleend of ter ere van of ter herinnering aan de overledene zijn aange bracht. Op veel graven stonden vroeger grafdozen of kran- sendozen. Dit waren blikken trommels met een glazen dek sel, waarin rouwtakken, grafkransen of portretten van de overledenen waren opgeborgen. De meeste van deze dozen hadden maar een beperkte levensduur. Soms worden por tretbustes aangebracht, die meestal een getrouwe weergave van de overledene zijn. Na de uitvinding van de fotografie werd het mogelijk om een foto van de overledene af te drukken op een porseleinen schildje (zie ettelijke graven op de R.K. begraafplaats te Overveen)Daardoor konden ook de minder welgestelden een portret van hun geliefde op het graf laten zetten. tevens gebruikt voor de schakelkettingen om een graf. In de twintigste eeuw zijn evenveel andere materialen toegepast bij het maken van grafmonu menten, zoals baksteen, glas, graniet, kunststeen, keramiek en marmoriet. Marmoriet is een glaspro duct waarin men met behulp van sjablonen letters en versieringen kan zandstralen. De afgeknotte of gebroken zuil is ook zeer geliefd. Deze wordt al in 1577 genoemd als symbool voor de menselijke vergankelijkheid. Het is een duidelijke toespeling op het abrupt afgebroken leven. Materiaalgebruik In de beginperiode werd voor de grafmonumenten vooral gebruikgemaakt van natuursteen zoals Belgisch arduin. Dit is een grijsblauwe kalkzandsteen afkomstig uit de groeven van Ecausine in België. Van deze steensoort zijn de meeste negentiende-eeuwse grafstenen gemaakt. Ook marmer uit Italië is en wordt vaak voor grafzerken gebruikt. Het kan glanzend gepolijst worden en leent zich goed voor het be werken tot figuren of afbeeldingen. Een groot nadeel is dat marmer duurder is en veel gevoeliger voor weersinvloeden. Bepaalde soorten zandsteen zijn ook goed geschikt als mate riaal voor grafmonumenten en zijn ook meermalen ge bruikt. Sinds 195 1 bestaat er echter een verbod op het ge bruik omdat verwerking van zandsteen silicose, steen houwersziekte, veroorzaakt. Een enkele keer heeft men zink toegepast voor een grafsteen. In de negentiende eeuw was zink een gangbare grondstof voor doodskisten en werd het Op veel grafstenen is een afbeelding van bloemen, dieren of voorwerpen aangebracht die een uitbeelding zijn van een idee of begrip. Veel van deze symbolen hebben een gods dienstige achtergrond, christelijk en voorchristelijk. De af beeldingen komen soms solitair, soms in combinaties voor. Op alle oude begraafplaatsen in Nederland zijn deze terug te vinden. Soms zijn gebruiksvoorwerpen op de grafsteen af gebeeld. Zij kunnen verwijzen naar het beroep van de over ledene (zie het aambeeld van een Van Riessen op een graf aan de Bergweg). Bij adellijke of patricische families wordt het familiewapen wel weergegeven (zie de grafkelder van de familie van Tuyll van Serooskerken op de Algemene Be graafplaats aan de Bergweg)De symbolen die het meest op begraafplaatsen voorkomen, zullen hier de revue passeren. De fauna Dat de duif veelvuldig voorkomt op grafzerken kan geen ver wondering wekken. De duif is het symbool van de Heilige Geest die in deze gedaante verscheen bij de doop van Christus. Verder vertegenwoordigt de duif reinheid en vre de. De duif die op een grafsteen zit symboliseert de ziel van 10 Ons Bloemendaal, 26e jaargang, nummer 3, herfst 2002

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2002 | | pagina 10