zame boomgroepen die het geheel een voornaam karakter moesten geven. Men verwachtte dat na zo'n zes jaar een stuk natuurreservaat zou zijn gecreëerd. Het openlucht theater diende 's zondags dan ook voor wandelaars openge steld te worden. De bezoekers konden hun auto op 't Kopje parkeren. Bij de exploitatie van een openluchttheater in Nederland dient in grote mate rekening te worden gehouden met de vaak slechte klimatologische omstandigheden, zoals lage temperaturen en veel regenval. Pessimisten meenden dat het Hollandse klimaat niet geschikt zou zijn voor het geven van openluchtvoorstellingen in Bloemendaal. Anders dan de openluchttheaters in bijvoorbeeld Valkenburg of Nijmegen was men hier slechts vier kilometer van de zee verwijderd, waardoor de zeedamp reeds 's avonds vroeg kwam opzetten met een verkillende werking op het stilzittende publiek. De ontwerpers van het amfitheater hoopten dit euvel volledig te ondervangen door het hoogteverschil tussen de zitplaat sen en de aangebrachte bebossing achter de tribunes, die tevens als windvanger fungeerde. Een ander veelvoorko mend probleem bij openluchttheaters vormde de geluids overlast uit de nabije omgeving. Ook hierbij bereikte men in Bloemendaal gunstige resultaten. Slechts een enkele maal zouden dienstdoende agenten, die toezicht op de openbare orde naleefden, moeten ingrijpen. Pas vanaf de jaren vijftig werden de overvliegende Boeings van en naar Schiphol een steeds weer terugkerend euvel. De opening In augustus 1948 wer den de akoestische eigenschappen van het theater door de Haar lemse orkestvereniging met de opvoering van Joh. Wagenaar's mees terlijke Cyrano-ouvertu- re uitgetest. Een tweede concert met muziek van Bordine en Rossini vond toevalligerwijze tijdens slechte weersomstandig heden met veel wind plaats. De voorzitter van vereni ging Bloemendaals Bloei én van het Oranje Co mité, mr. F.J.D. Theyse, droeg Louis Saalborn voor om bij de officiële openingsmanifestatie op 4 septem ber 1948 als regisseur te fungeren. Saalborn had in 1946 een openluchtspel op de Grote Markt in Haarlem geregis seerd. Als officiële openingsvoorstelling werd gekozen voor de opvoering van het aan het beroemde epos van Cervantes ontleende blijspel (toneelstuk) 'Don Quichot of de bruiloft van Kamacho' door Pieter Langendijk, dat deze twee en een halve eeuw geleden op zestienjarige leeftijd had voltooid. Pieter Langendijk (1683-1756) was een Haarlemse blijspel dichter die aanvankelijk meer schilder dan musicus was. Toen hij door het verkwistende gedrag van zijn moeder en echtgenote echter in 1747 zijn inboedel moest verkopen, redde het Haarlemse stadsbestuur hem twee jaar later van de materiële ondergang door zijn aanstelling als stadshistori- cus. Eerder had hij de stad reeds bezongen in zijn 'Lofzang voor mijn geboortestad'. Voor de opvoering van het blijspel in het openluchttheater vond een buitengewone openbare raadsvergadering plaats om het vijftigjarig regeringsjubileum van koningin Wilhel- mina te herdenken, haar troonsafstand en de inhuldiging van koningin Juliana. Tijdens het Wilhelmus werd de offi ciële openingshandeling door burgemeester Den Tex in het bijzijn van tal van hoogwaardigheidsbekleders verricht. Daarbij werd wethouder Van Geluk tot ridder in de Orde van Oranje Nassau benoemd. Jaren later, in 1962, zou Van Geluk als dank voor het vele bestuurswerk dat hij voor het Het openluchttheater te Bloemendaal, circa 1948. Ons Bloemendaal, 27e jaargang, nummer 2, zomer 2003 31

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2003 | | pagina 33