K A B I N E T Uit de Bioemendaalse boeken kast NED E R L ANDS C H E O U T H E D E N E N G E Z I C H T E Ni Van en door Wim van Luyken Verzamelen (ook van boeken) is een 'ziekte', die mij voor een 'behandeling' ooit in Engeland deed belanden. Met twee andere lotgenoten-boekverzamelaars (Ab van der Steur en Wim Cerutti) was een reis uitgestippeld langs boeken markten, antiquariaten en naar het onvermijdelijke boeken- stadje Hay-on-Wye. Ik had ten opzichte van mijn metgezel len met mijn verzamelgebied een handicap, want wie zoekt nou in Engeland naar boeken over Haarlem en omgeving!? Tot aan de laatste dag van de overigens genoeglijke trip had ik dus ook nauwelijks iets van betekenis gescoord. Een enkele uitgave over Frans Hals, maar het stelde niets voor in vergelijking met de talloze plastic tasjes van de twee ande ren. In York stapte ik als eerste een antiquariaat in en vroeg voor de zoveelst keer: "do you have any books on Holland?" De boekhandelaar kwam terug met een boek in perkamen ten band. Ik kon mijn opwinding nauwelijks verbergen! Voor mij lag het 'Kabinet van Nederlandsclie outlieden en gezichten, ver vaten in 300 Konstplaaten, verzamelt, getekent en in 't koper gebragt door den Konst-ryken Abraham Rademaker. Met een korte Bschryving der zelve in het Duitsch, Fransch en Engelsch'. Uitgegeven in 1725 in Amster dam bij Willem Barents, boekverkoper aan de Nieuwe Voorburgwal, over de Nieuwstraat. En belangrijker nog: het was het tweede deel, waarin juist Kennemerland voorkomt. Met liefst 1 50 etsen van 7 bij 10 centimeter. In 'Harlemia Illustrata, Haarlem en Zuid-Kennemerland in de prentkunst' samengesteld door Ab van der Steur, staat over dit werk van Abraham Rademaker (1676/77-1735) te lezen: "Abraham Rademaker was de voorloper van de 18e eeuwse generatie topografische kun stenaars. In het eerste kwart van de 18e eeuw stond de topografische produc tie vrijwel stil. Met Rademaker begon echter een tweede golf, die tot in de Franse tijd zou voortduren. Hij heeft niet alleen naar eigen aanschouwing gewerkt, maar ook vaak naar oudere, soms later verloren gegane afbeeldingen gekopieerd". Diezelfde Ab van der Steur had razendsnel door wat ik in mijn handen had. Mijn onderhandelingspositie werd er niet beter op, toen hij in mijn oor fluisterde: "als jij het niet koopt, dan is het voor mij". Zo een verzamelaar al een vrije wil heeft bij een echte vondst, dan had ik nu zeker in geen enkele keuze meer. Een tegenvaller was dat de anti quaar heel goed wist wat het boek waard was, al bekende hij eerlijk dat hij geen notie had waarom hij het op een Engelse veiling had aangeschaft. Dat drukte de prijs niet, maar u begrijpt: het boek ging als een heuse trofee mee (terug) naar Nederland. Curieus is dat Bloemendaal zelf in het boek niet voorkomt. Het dichtst bij komt een gezicht op Haarlem vanaf de Overveenseweg Zijlweg). Daarnaast is VAN Vervat ia 300 KONSTPLAATEN, verzamelt, getekent en in 't koper gebragt door den Konft - ryken ABRAHAM RADEMAKER, Met eene korte Befchryving der zelve in het DuitfihFranfch en Engelfch Te AMSTERDAM, WILLEM BARENTS., Bockverkooper op den. Nieuwezyds Voorburgwal, over de Nieuwftraat, 1715, er een afbeelding van het Huis te Brederode omstreeks 1695 en geografisch dichtbij is ook het Huis te Kleef met twee afbeeldingen die de staat van de ruïne in 1600 en in 1661 laten zien. In totaal zijn er zo'n 25 etsen die gezichten van Midden Kennemerland tot in de Bollenstreek in beeld bren gen. Het is een trots bezit met een extra dimensie door de vindplaats en de jaloerse blikken van mijn reisgezellen. Nederlandfche OUTHEEDEN en GEZIGTEN. OVERVEENSF. WEG en ZEYL-POORT Wt .Kurlem. Ons Bloemendaal, 29e jaargang, nummer 2, zomer 2005 21

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2005 | | pagina 21