Het uitzicht vanaf het dak aan de achter- en voorzijde. opbouw en ook bij de flatwoningen in het Soesterkwartier in Amersfoort van C. Zuiderhoek e.a. (1947-1957) treft men dit type daken aan. Of Aanstoot het Groningse voor beeld kende is onzeker, al heeft het gebouw meerdere oveeenkomsten met flat Hartelust. Over het Soesterkwartier, dat inmiddels de status van beschermd stadsgezicht ver kreeg, was toentertijd echter al veel gepubliceerd. Elke architect moet dit project hebben gekend. De paviljoens op het dak van het Hartelustcomplex openen naar het zuidoosten en zijn aan drie zijden voor de wind afgeschermd. De bedoeling was uiteraard dat bewoners hier al in het zeer vroege voorjaar en mogelijk zelfs in de winter van de zon zouden kunnen genieten. Het uitzicht op de omgeving leverde nog aanvullende genietin gen op: zo ziet men tot aan de Grote of Sint Bavokerk op de Grote Markt in Haarlem. Overigens, de idylle van zonnende bewoners die architect Aanstoot voor ogen moet hebben gehad was geen lang leven beschoren. Hardnekkige lekkages deden het bestuur be sluiten het dak niet langer als terras toeganke lijk te houden. Gelukkig zijn de markante paviljoens die de flat zijn bijzonder silhouet verlenen, wel behouden gebleven. Gemeenschappelijk was uiteraard ook het bestuur over het gebouw, georganiseerd in de Vereniging van Eigenaren Uit de notulen spreekt een wil om er iets van te maken, ook al bleken er kort na op levering nogal wat tekortkomingen aan het flatgebouw te kle ven. De meeste daar van werden vaak pas jaren later, na venijni ge correspondentie met de verantwoorde lijke bouwers of installateurs verhol pen. Tegelijkertijd bleek het bewonen van een flat, destijds voor weinigen ver trouwd, een kwestie ledenvergaderingen opgelost maar soms toch moest het bestuur eraan te pas komen om de gemoederen te kalmeren. Er bestaat een heftige briefwisseling tussen bewoonsters en bewoners over het 'uithangen der was', die uitsluitend ver makelijk is omdat het inmiddels allemaal zo lang geleden is. Opmerkelijk is overigens dat onder de bezwaren die de be woners over en weer uitten, het musiceren al die vijftig jaar niet genoemd wordt. De talrijke pianospelers in het gebouw konden kennelijk op een welwillend gehoor rekenen. Karei Aanstoot Over de zelfstandige architect Karei Johan Aanstoot is niet overdreven veel bekend maar als we de gegevens bijeenve- van geven en nemen. Blijkens de notulen werden de meeste wrijvingen in een sfeer van hoffelijkheid tijdens of buiten de Ons Bloemendaal, 29e jaargang, nummer 2, zomer 2005 27

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2005 | | pagina 27