besteld voor een staatsierijtuig van de familie Taets van Amerongen. De laatste Brederode koopt in 1820 een zilveren blaker met daarop zijn wapen gegraveerd. Van de Franse tijd afkomen hofdegens en eresa- bels in zwang. Toen de prins van Oranje, de latere koning Willem II, tijdens de onlusten met België in de Gasthuisstraat te Brussel te paard over de bar ricaden was gesprongen, kreeg hij als herinnering daaraan van zijn echtgenote Anna Paulowna een eresabel ten geschenke met 'matte gronden en ara besques met zwart marquin schede' in een fraai mahoniehouten foedraal. Kleinere zilverwerken Een paar voorbeelden van kleinere zilverwerken die perso nen uit onze omgeving aanschaften: In 1 824 schenkt de gerenommeerde Haarlemse kostschool houder Willem van den Hull (1775-1858) aan zijn ouders, bij gelegenheid van hun vijftigjarig huwelijksfeest, twee zil veren bekers, van binnen verguld. Mejuffrouw Suze Borski van Vaart-en-Duin koopt een zilve ren vlalepel. David Borski, later wonend op Lindenheuvel (nu Over- beek), laat door Bennewitz een olie- en azijnserviesje met zilveren beslag maken en ook nog een pleten (red bedekt met een edelmetaal) likeurdrager. Mevrouw Borski-Van de Velden van Elswout koopt twee zil veren gebaksmandjes voor 130,-. Later levert Bennwitz haar een gouden naaigarnituur, schaartjes, priem, naalden koker, vingerhoed. De huishonden op Elswout krijgen zilve ren halshanden van binnen met rood leer bekleed en op het zilver gegraveerd: W. Borski, Elswout. Koning Willem III looft in 1854 als eerste prijs bij een feest van schutterijen op Zomerzorg te Bloemendaal, een zilveren drinkhoorn uit. Tot slot Het is opvallend dat in het Bloemendaalse door de daarvoor in aanmerking komende bewoners nooit grote zilverwerken zijn aangekocht. Het kan zijn dat zij, bijna allen Amster dammers, daarvan reeds waren voorzien. Hun aankopen zouden dan kunnen worden beschouwd als aanvullingen op voorhanden zilverbezit. Ajour bewerkte broodmand Louis XV. Merk maker is onduidelijk, Borski-bezit. (UitCatalogus veiling inboedel Duinlust, 1939) danken aan zijn bekwaam heid, zijn inventiviteit en zijn gevoel voor kunstvor men. De zilver/goudsmid kunst van haar makers Bennewitz Bonebakker beeft zeer fraaie kunststuk ken tot stand gebracht maar ook talrijke voorwer pen voor dagelijks gebruik in een nog niet naar nivel lering strevende maat schappij. Bronnen: - Benthem, B.J. van: De werkmeesters van Bennewitz Bonebakker, Amsterdams grootzilver uit de eerste helft van de 19e eeuw. Uitgeverij Waanders 2004; - Bijleveld, W.J.J.C.: Brieven van, aan en over W. Borski I (1765-1814), Leiden 1943; - Gijsberti Hodenpijl, C.P.: Napoleon in Nederland, Uitg. Erven Bohn, Haarlem 1904; - Wittewaal, B.W.G.: Nederlands klein zilver (1650-1880). Uitg. Allert de Lange B.V. 1987 Vinkenspeetje Het is alles slechts een facet van de voorvaderlijke levenswij ze onder de gefortuneerden. De nadagen mochten wij mee maken. Voor de volgende generatie zal het onwerkelijkheid zijn. Het zijn dingen die als zachte muziek voorbij zijn gegaan als verwaaiend pluis. Bennewitz had zijn reputatie te Ons Bloemendaal, 30e jaargang, nummer 2, zomer 2006 13

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2006 | | pagina 13