Willem 1887-1964 pianist N.H. Andriessen 1845-1913 organist gehuwd met Cezina Vester 1857-1939 schilderes Hendrik 1892-1981 componist l Louis Andriessen 1939 componist leraar Engels l Clara Andriessen 1939 pianiste Mari 1897-1979 beeldhouwer Cilia 1902-1986 pianiste gehuwd met Nicolien Mizee 1965 schrijfster Lex Mizee 1928 gehuwd met P.J. Witteman 1892-1972 advocaat Frans Willem Andriessen 1945-2002 directeur pianobedrijf P.M. Witteman 1924 advocaat Frans Witteman 1931-1982 manager Johannes Witteman 1935-1982 Wim Witteman 1939 leraar conservatorium Paul Witteman 1946 tv-presentator Tweede Wereldoorlog was Hendrik, zoals veel min of meer bekende Nederlanders, ondergebracht in een gijzelaarskamp bij Den Bosch. Daar beloofde hij de hoofdredacteur van het Haarlemsch Dagblad om na de bevrijding voor zijn krant beschouwingen over muziek te schrijven. Aan hun gedwon gen samenzijn danken wij de bundels die ik van mijn moe der erfde en pas veel later ben gaan lezen. De taal is dan wel verheven, maar schrijven kón hij, ontdek te ik. Tot mijn verrassing trof ik in die boekjes precies de route die ik, zijn kleine neefje, de afgelopen vijftig jaar door het klassieke repertoire heb afgelegd. Hoe kon dat? Dat een man die al in 1981 was overleden, en die ik slechts een paar keer en op eerbiedige afstand had ontmoet, precies formu leerde wat ik bij elk van de besproken composities voelde. Dat mijn voorkeur in de klassieke muziek zo sterk overeen kwam met de zijne? Zou er zoiets bestaan als een muzikaal familiegevoel, het gekleurde product van muzikale genen? Mijn familienaam is Witteman. Ooit, begin vorige eeuw, werd die naam op een houten bordje geschilderd naast de deur van een statig pand aan de Leidsegracht in Amsterdam. Daaronder stond in witte krullende letters het beroep van mijn vader geschilderd. Mr. Petrus Johannes Witteman (roepnaam Piet) was gedurende het grootste deel van zijn leven advocaat. Op een gegeven moment kwam ook de naam van mijn oudste broer op dat bord. Petrus Maria (roepnaam Piet) Witteman werd eveneens advocaat en rechter. Dat is geen toeval, maar evenmin een lotsbestemming. Een oudste zoon neemt bij gebleken geschiktheid de zaak van zijn vader over, in dit geval de advocatenpraktijk. Niemand veronder stelt een genetische aanleg bij juristen, die ze meer dan anderen geschikt maakt om het belang van cliënten te bepleiten of misdadigers te veroordelen. Toch heeft ook mijn oudste broer op zijn beurt een nakome ling, een dochter, die zich dagelijks in een toga hijst om recht te spreken. Ik sluit niet uit dat de naam Witteman nog vele generaties zal voorkomen in de vader landse juristerij. Hoe zit dat met die andere genetische lijn, die van de Andriessens? Als ik door het raam van mijn werkkamer over het Spaarne kijk, zie ik de Bakenessergracht liggen. Ondanks de bemoeienissen van het gemeentebestuur met de binnenstad is die gracht een van de mooi ste plekjes van Haarlem. Het witte pand van mijn grootouders Andriessen staat er nog, maar de naam Andriessen is niet meer op de deur te vinden. Het huis is allang niet meer van de familie. Mijn grootvader kuierde dagelijks vanuit dat huis langs het water naar de Sint-Jozefkerk, waaraan hij als organist ver bonden was. Van de schaarse inkomsten die hij met de kerkmuziek verdiende, onderhield hij een groot gezin. Zijn vrouw, Gezina Vester, was behalve een toegewijde echtgenote ook een begaafd schilderes van idyllische land schapjes, die de lommerrijke omgeving van Kennemerland voorstelden. Er zijn veel dieren op de schilderijen te zien, in het bijzonder koeien en schapen. Een ervan hangt aan de muur van mijn werkkamer. In 1992 maakte Ireen van Ditshuyzen voor de KRO een documentaire over de familie Andriessen met de veelzeg gende titel 'Wij Andriessen'die de artistieke sfeer schetste van dat huis aan de gracht. Mari, de beeldhouwer, Willem, de pianist en Hendrik, de componist groeiden er op. En mijn moeder, Cilia. Zij zou zeer jong trouwen met een huisvriend van de familie, mijn vader, die al had besloten dat zij zijn vrouw zou worden toen ze elf jaar oud was. Tien jaar lang heeft hij vastberaden en geduldig op haar eenen twintigste verjaardag gewacht. Vervolgens bracht mijn moe der uit dankbaarheid zeven kinderen ter wereld. Een oorlog en te veel huiselijke beslommeringen verdrongen haar ver langen naar een loopbaan in de muziek. In de KRO-documentaire werd me de vraag gesteld of de Andriessens een verklaring hebben voor die veronderstelde concentratie van talent in de familie. 'Ze denken stiekem dat ze dichter bij God staan dan andere mensen', grapte ik, alsof ik er liever niet bij hoorde." Alleen het boek (met cd) 'In hoger sferen' van Paul Witteman is nog in de boekhandel te koop voor 14.90 18 Ons Bloemendaal, 30e jaargang, nummer 2, zomer 2006

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2006 | | pagina 18