i 1 actie-oproep-mededeling-reactie-oproep-mededeling-reactie-oproep- Erfstukken Het zomernummer van Ons Bloemendaal heb ik met groot genoegen gelezen. Erfstukken van Paul Witteman las ik met extra belangstelling omdat als illustratie gebruikt was een foto van het schilderij met gezicht op Oldenhove gemaakt door Sam Le Poole. Dat bewuste schilderij is namelijk sinds ongeveer twee jaar in mijn bezit en wordt zeer door mij gekoesterd. Sam Le Poole (1910-ca. 1985) was een aangetrouwde oom van mijn vaders kant. Hij was getrouwd met mijn tante Em Le Poole- Duyckinck Sander (1914-1984). Mijn tante was eerder weduwe van Marinus Brand (1906-1942). Uit het eerste huwelijk had zij twee zoons: Jean Daniël (1938-1983) en Gerardus (1939; tegenwoordig voorzitter van Vereniging Oud Heemstede Bennebroek) Het gezicht op Oldenhove maakte oom Sam vanuit zijn ate lier aan de Vrijburglaan aan het eind van de ijskoude en ein deloze winter van 1946-'47. Op de kop van de dwarslanen van de Dompvloedslaan stonden toen nog geen huizen. Deze landjes waren een ideaal speelterrein voor kinderen. Langs de Dompvloedslaan, toen nog niet doorgetrokken naar de Willem de Zwijgerlaan en hier onzichtbaar, lag een rijtje arbeiderswoningen van zeer slechte kwaliteit, deson danks bewoond door kinderrijke gezinnen, zoals dat in de tijd van grote woningnood het geval was. Mijn neefjes geen lieverdjes destijds! - leefden op constante voet van oorlog met de 'Dompvloedslaners'. Volgens Gerard stellen de figuurtjes op de voorgrond zijn moeder en hem zelf voor, waarschijnlijk thuiskomend van een bezoek aan onze grootouders Duyckinck Sander, die destijds in Bloemendaal woonden. Het interessante van het verhaal van Paul Witteman vind ik dat het de volkomen verzuiling, die toen nog bestond, zo goed illustreert. Ik ben zelf van 1936, kwam dikwijls op de Vrijburglaan en dus even vaak langs Oldenhove, maar wist nog absoluut niet wie daar woon den; dat waren mensen van een andere wereld, katholiek! De kinderen gingen naar een andere school en zaten in ande re verenigingen. En dit terwijl vooral mijn moeder zeer tolerant was. Ik mocht niet van 'rooms' spreken, dat was een scheldwoord, maar alleen van 'katholiek'. Mijn moeders oom, mr Adriaan Stoop (1898-1943) was met eeir rooms- katholieke Belgische getrouwd en de zes kinderen Stoop werden allen katholiek opgevoed. Maar dat was familie en daar hadden we wel contact mee, evenals met de buren van mijn grootouders, de familie Nieuwenhuis. Dat waren per soonlijke contacten; overigens leefde je als groep apart. Zo was het bijvoorbeeld uitgesloten, dat ik bij de gidsen (van de Nederlandse Gidsenbeweging) zou gaan, waar ook de meisjes Nieuwenhuis bij waren. Nee, dat werd de neutrale Harlu groep van het Nederlands Padvindsters Gilde. Nog veel dank voor het vele werk dat de redactie van Ons Bloemendaal verricht! Met hartelijke groet, Jet van Voorst Vader - Duyckinck Sander. Sneeuwpret De Rusthoek Mevrouw M.H. Uytendael verschafte een aanvulling op twee foto's uit het zomernummer. Bij Sneeuwpret (blz. 24) merkt zij op: "Begin 1900 sleede de Bloemendaalse jeugd nog op de Koninginneduinweg. Toen het later drukker en dus gevaarlijker werd is het verboden en verplaatst naar de Hoge Duin en Daalseweg." Bij De Rusthoek (blz. 10) vult zij aan: "Niet het hele Ons Bloemendaal, 30e jaargang, nummer 4, winter 2006 31

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2006 | | pagina 31