ISATie
Zowel de jongen (1) als het meisje (4) worden gevoed door
de Wijsheid, die in de ene hand de traditionele uil voor zich
draagt op een boek en in de andere de fakkel van de Traditie
en vergezeld wordt door de Deugd. Aangezien er geen
sprake kan zijn van Wijsheid zonder Deugd, worden deze
als twee-eenheid voorgesteld.
Zowel de man (2) als de vrouw (5) worden gevoed door
de drie levensmachten Geloof (blauw)Vriendschap (rood)
en Vertrouwen (geel). Geloof leidt tot Vertrouwen en de
Vriendschap bindt beiden, hen dekkend met de purperen
mantel van de liefde.
De Kristallisatie van de Waarheid wordt voorgesteld als een
man die de Waarheid als een diamant van licht met eerbie
dige handen omsluit. Witte duiven brengen de boodschap
dat de Waarheid verworven is door de ruimte.
In 1925 dacht men heel anders over bij voorbeeld de positie
van de vrouw dan nu. De symboliek mag dan uit lang ver
vlogen tijden stammen en de ideeën die er aan ten
grondslag lagen mogen dan niet meer passen bij de huidige
tijdgeest, dat alles neemt niet weg dat het meesterwerk van
de kunstenaar nog steeds tot bezinning aanzet en betovert
door de fonkelende kleurenpracht.
Veranderingen
In september 1984 was het leerlingenaantal zo gegroeid dat
er sprake was van gevaarlijke situaties op de monumentale
trap. Besloten werd om deze ook een niet al te fraaie opgang
te geven aan de tegenovergestelde kant.
Het resultaat was nu dat de ramen van Weijand verplaatst
moesten worden. Ze werden toen door gewone ruiten
omgeven, hetgeen de lichtval niet ten goede kwam. Wel zijn
de glas-in-loodramen toen geheel gerestaureerd. Momenteel
wordt overwogen om de omkadering van de negen ramen
zwart te maken, zodat het effect iets verbeterd wordt. Hoe
wel de huidige plaatsing van de ramen niet ideaal te noemen
is, geven de gebrandschilderde ramen van Jaap Weijand nog
steeds kleur en inhoud aan het dagelijks leven op het Ken-
nemer Lyceum.
Bronnen:
'Gebrandschilderde ramen van Jaap Weijand in het Kenne-
mer Lyceum te Bloemendaal'A. van der Boom; Elsevier's
Geillustreerd Maandschrift, april 1926 en augustus 1927;
'Glas-in-Lood Ook Hier Bedreigd', Nuel Gieles: Haarlems
Dagblad, 12 april 1989; 'Glas in Lood in Nederland,
1817-1968', Carine Hoogveld; 'Jaap Weijand: Schilder,
Glasschilder en Graficus', Kasper Niehaus; 'Jaap Weijand,
1886-1960', J.E. de Visser; 'De Glas in Lood-Ramen in het
Keimemer Lyceum', Jaap Weijand.
De kristalisatie van de waarheid, raam 9 (foto:WW)
14 Ons Bloemendaal, 3 1e jaargang, nummer 1, voorjaar 2007