snel veranderen. Veel van zijn kennis daarom trent bleef bewaard. Hij schreef daartoe in 1931 de methode Het Nederlandsche handschrift in 1600, dat nog steeds wordt gebruikt door geschiedenisstu denten en studenten in de architectuurgeschie denis. Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kreeg het Atelier Bogtman van de Rijksdienst Kunstbescherming de opdracht om her en der in den lande oude glas-in-loodramen te demonteren en op te slaan in verschillende schuilkelders. Zo bleven onder andere de ramen van de Oude Kerk te Amsterdam en die van de kerken te Zaandam gespaard voor het oorlogs geweld. In 1943 werden ook de ramen van de hervormde kerk te Bloemendaal vanwege de door de Duitsers aan te leggen Atlantikwall gedemon teerd en in 1946 weer herplaatst. Tortelduiven door Bogtman (foto WP) Oorlogsjaren De oorlog bracht voor Bogtman zeer moeilijke tijden met zich mee. Er was gebrek aan alles: lood was nau welijks voorhanden, het glas kon niet uit Frankrijk geïmporteerd worden en energie werd zeer schaars. Inventief als hij was, had hij snel een oplossing: in plaats van glas in lood maakte hij van schoon gemaakte fotoglasnega tieven glas in blik dat op het eind van de oorlog en vlak erna werd gebruikt als lapmiddel voor de zwaar beschadigde kerken in Nijmegen. Laatste jaren Zwaar trof hem in 1950 het verlies van zijn vrouw. Hij trok zich toen ook terug uit de firma en zocht steun bij zijn schoonzuster Grietje en nicht Toos in Steen- wijk. Hier hield hij zich ook steeds meer bezig met een andere grote passie: schilderen, aquarelleren en tekenen, hetgeen hem overigens niet belette om nog een aantal grote ramen te ontwerpen, zoals voor de katholieke kerk van Vogelenzang. Zijn laatste grote eigenhandig ontworpen en uitgevoerde werk maakte hij vlak voor zijn dood in 1955 voor het raadhuis inVlaardingen. Jarenlang was hij lid van de gerenommeerde Haarlemse kunstenaarsvereniging Kunst Zij Ons Doel. Tijdens een fees telijke bijeenkomst van de leden van deze vereniging in De Waag in Haarlem op 24 september 1955, werd hij getroffen door een hartaanval waaraan hij ter plaatse overleed. Glas in lood in Nederland De wederopleving van deze tak van kunst dateert van om streeks het midden van de negentiende eeuw, toen onder invloed van de Romantiek en het Katholieke Reveil de Mid deleeuwen in het brandpunt van de belangstelling kwamen te staan. In het begin van de twintigste eeuw begonnen ook in Nederland kunstenaars van formaat het glasschilderverven weer te beoefenen, onder anderen Willem van Konijnen burg, Richard Nicolaüs Roland Holst en...Willem Bogtman. De vernieuwing deed zich voor bij vele kunstnijveraars die het principe van de vlakverdeling en van het ornament in glas in lood nu weer aanvaardden. In Nederland waren dat onder andere A.J. Derkinderen en R.N. Roland Holst. Voordien waren er al in Roermond en Delft nieuwe ateliers opgericht door respectievelijk R Nicolas en J.L. Schouten. De derde nog steeds te weinig erkende grote figuur was Willem Bogtman die, sinds hij zich in Haarlem als glazenier had gevestigd, een schier onnavolgbare scheppingsdrang aan de Was de eerste eigenaar van dit raam wellicht apotheker (foto CvM) Ons Bloemendaal, 3 1e jaargang, nummer 1, voorjaar 2007 33

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2007 | | pagina 36