Beeldend kunstenaar Hans
Wiesman
Door Hannekb Veenhof-Wiesman
De veelzijdige beeldend kunstenaar Hans Wiesman (1918-1988)
ontwierp niet alleen glas-in-loodramen, maar verwerkte gekleurd glas
ook in zijn betonreliëfs.
Na te zijn opgegroeid in Overveen volgde Hans Wiesman de Kunst
nijverheidschool te Maastricht en studeerde hij aan de Rijksacademie
te Amsterdam. Bij Mathieu Wiegman en KeesVérwey leerde hij de
ambachtelijke kant van de wandschildering. Samen met Constant stond
hij aan de wieg van de Cobrabeweging in Parijs.
Hans Wiesman werd in de Haarlems kunstwereld een gezien
persoon en zijn woord had gezag. Als lid van de Vleeshal-
commissie heeft hij een aantal tentoonstellingen samenge
steld die indruk maakten. Hij werkte vanaf 1951 onvermoei
baar in Bentveld. Met vakgenoten en vrienden filosofeerde
hij daar ook veel over kunst.
voor het gebouw van de St. Petrus LTS. Juist dit gebouw van
architect Nico Andriessen bezit een muurschildering van 3 5
bij 5 meter van Hans Wiesman. Door de pittige scandering
en fraaie kleuren zorgt deze schildering voor een feestelijke
sfeer in de aula en het trappenhuis.
In het trappenhuis maakte Hans Wiesman ook een aantal
betonreliëfs met een totale oppervlakte van 340 m2.
Menig (trein)reiziger op weg van Haarlem naar Amsterdam
of omgekeerd kent dat gebouw met de twee opvallende be
tonreliëfs aan de buitenzijden op de hoek van de Berlagelaan
en de Prins Bernhardlaan.
Op het ogenblik zetten instanties zoals het Instituut Collec
tie Nederland en de Dienst Rijksmonumenten zich in voor
het behoud van projecten uit de wederopbouwperiode.
Met man en macht wordt daarom de strijd aangebonden
om de gemeente te doen besluiten dit culturele erfgoed,
kenmerkend voor de wederopbouwperiode, voor Haarlem
te behouden.
Schilderkunst
Aan het einde van de jaren 40 vormde hij met een aantal
modern georiënteerde Haarlemse kunstenaars en beeld
houwers De Groep. Voordat hij in 1958 bij Galerie Espace
als veelbelovend jong kunstenaar zijn eerste solotentoon
stelling met als thema's clowns, vogels en mensen hield,
exposeerde hij een aantal keren in groepsverband. Later
exposeerde Hans Wiesman bij Galerie-T en Galerie Jalmar
met schilderijen, reliëfpanelen, gouaches, grafiek, monotype
en tekeningen. In 1984 nam Hans Wiesman in het Arnhems
museum en in Leiden deel aan de reizende tentoonstelling
De Doorbraak over beeldende kunst van na de oorlog.
Zijn gouaches en tekeningen waren in 1987 te zien bij een
groepstentoonstelling in het gemeentehuis van Bennebroek.
De Leidse Liga Nieuw Beelden schonk in 1992 met onder
andere werk van Hans Wiesman aandacht aan De Door-
braak-Kunst.
Critici stelden dat zijn schilderijen de ruimte waar ze hun
plaats kregen, werkelijk beïnvloedden.
Muurschildering in de Sint Petrus LTS in Haarlem
Monumentaal werk
Zijn ongewoon gevoel voor architectuur etaleerde Hans
Wiesman in zijn monumentale werk. In de jaren 50 en 60
ontplooide hij zich als een monumentalist. Diverse scholen
en gebouwen in Haarlem en omgeving zijn verfraaid met
zijn harmonisch opgebouwde en fleurige muurschilderin
gen en betonreliëfs, waarvan sommige voorzien zijn van
gekleurd glas.
Onlangs kwam zijn grootste werk onverwachts in de publi
citeit. De gemeente Haarlem maakte namelijk bekend dat
anderhalf jaar geleden een sloopvergunning is afgegeven
Een glas ir. loodraam van Hans Wiesman is afgebeeld op
pagina 27 van het kleurenkatern.
42
Ons BfcöEMENBAAL, 31e jaargang, nummer 1, voorjaar 2007