Decoratief spel met licht Door Leo van Breda De toepassing van glas in lood staat weer volop in de belangstelling. Dat merk je niet alleen aan de grote interesse voor hobbymatige cursussen in deze techniek, maar vooral aan de toegenomen vraag naar het vakmanschap dat ambachtelijke ateliers bieden. De Haarlemse firma Schmit is zo'n atelier. "We hebben nog veel bijzonder glas staan dat mijn vader indertijd aanschafte." Als ware kunstenaars restaureren ze er sinds 1935 eeu wenoude panelen maar de vervaardiging van eigentijdse ontwerpen is eveneens hun specialiteit. Het atelier is niet moeilijk te vinden: in het centrum van Haarlem in een dromerig straatje dat onwillekeurig aan de prenten van Anton Pieck doet denken. De sobere gevel straalt rust en eenvoud uit. Eenmaal binnen is het al niet anders: de sfeer roept asso ciaties op met een vooroorlogse drogisterij waar vriendelijk heid en kalmte nog vanzelfsprekend waren. Het licht van tl-armaturen schijnt door verschillende glas- in-loodpanelen heen. Luttele meters verder staat een forse werktafel. Vol concentratie wordt een nieuw paneel in elkaar gesoldeerd. Firma Schmit is een typisch voorbeeld van een kleinschalig bedrijf waar de kennis steeds van vader op zoon werd overgedragen. Het begon allemaal in 1935 toen de zaak door de eerste generatie Schmit werd opgezet. Zijn zoon Kees nam het bedrijf in de jaren vijftig over en sinds een tiental jaren vertegenwoor digt diens zoon Michiel de huidige generatie. De opzet van de onderne ming is door de jaren heen beschei den gebleven. Op dit moment prijkt de naam van slechts één werknemer op de loonlijst: die van allround medewerker Hans Bakker. Concur rentie in de directe omgeving heeft het atelier niet te duchten. Haarlem kent weliswaar wat kleinschalige glas-in-loodbedrijven maar die ope reren meer in de hobbysfeer, zodat de zaak zich de enige authentieke van de stad kan noemen.. "In de jaren dertig ontwierpen de architecten veel woningen waarin ze glas-in-loodramen op allerlei plaatsen toepasten. Niet alleen in kamers en suite, tussendeuren en bovenlichten maar ook in buitenmuren", begint Michiel. "Hele huizenblokken werden op die manier opgeleverd. In de beginperiode was dat het grootste deel van ons werk. In de jaren zeventig viel het glas in lood in ongenade. Men wou vooral ruimere, lichtere woningen hebben en sloopte zonder pardon massaal de sierlijke panelen om ze vervolgens in de container te laten belanden. De introductie van geïsoleerd glas heeft die ontwikkeling verder versneld. Als je dan kijkt naar onze huidige tijd zie je weer een duidelijke opleving. Nostalgie speelt daarbij een belangrijke rol. Mensen hebben vaak goede herinneringen uit hun jeugd aan woningen met glas in lood. De gezelligheid en huiselijkheid Glazeniers Kees Schmit, Hans Bakker en Michiel Schmit die ze daarmee associëren, willen ze terughalen door bij ons weer zo'n paneel of deur te laten maken." Lijnenspel Glas in lood. De in wezen simpele techniek kan een ruimte een verrassend decoratief accent geven. Nog steeds weet 6 Ons Bloemèndaai, 3 1e jaarganb, nummer 1, voorjaar 2007

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2007 | | pagina 6