De toevoeging van verschillende soorten metaaloxides is verantwoordelijk voor het ontstaan van de verschillende kleuren. Specialistische bedrijven hebben zich op dit werk toegelegd. Glas en lood: het zijn materialen die diametraal tegenover elkaar lijken te staan. Het breekbare glas is uiterst hard ter wijl lood heel zacht en gemakkelijk te vervormen is. Het is een uitdaging om met die uitersten tot een optimaal resultaat te komen. Michiel: "Dit type werk is zeer arbeidsintensief. Er gaat alleen al in de voorbereiding veel tijd zitten. Denk maar eens aan al het rekenwerk dat er aan te pas komt. Be treft het een ontwerp met rechte vormen dan gaan we alle afzonderlijke ruitjes berekenen. Is er sprake van figuren en vloeiende lijnen dan werken we met mallen. We tekenen dan alles op ware grootte uit, waarna we het uitknippen. Nadat we met die vormen de stukken glas heb ben uitgesneden, kunnen we met loodstrips aan weerszij den, het tot een paneel aan elkaar solderen. De naden tussen het glas en het lood vullen we met een speciale pasta op. Dit werd vroeger ook al gedaan om wind en regen tegen te houden maar die pasta verleent een raam ook de vereiste stevigheid. Geduld is bij al dit werk een absolute vereiste, naast een niet aflatende concentratie. We staan urenlang heel dicht op ons werk waardoor je gemakkelijk iets over het hoofd kunt zien." De ontwikkelingen in de glas-in-loodtechniek staan niet stil. Vrij recent is de techniek om mozaïeken in dubbel glas uit te voeren. In toenemende mate wordt van deze mogelijk heid gebruik gemaakt. Bij moderne ontwerpen blijkt de computer een onmisbaar hulpmiddel. Momenteel voert het bedrijf een opdracht uit voor het Openbaar Ministerie in Middelburg. Het gaat om een kunstwerk van Arno Coenen dat maar liefst zeven bij veertien meter meet! Hoe spectaculair dit ook mag klinken, toch illustreert ook deze opdracht perfect de ware essentie van het glas-in-lood- ambacht: het bereiken van grootse resultaten met letterlijk kleine middelen. Foto's: Chris Hoefsmit Met dank aan het tijdschrift Stoockx Aan het woord: glazenier Kees Schmit "Glas in lood is veel toegepast in woningen en gebou wen uit de dertiger jaren. Onze werkzaamheden bestaan uit het restaureren van deze panelen en aanpassen en eventueel vernieuwen bij verbouwingen. Want geluk kig is er ook in nieuwe bebouwing belangstelling voor beglazing met lood. Ons laatste glaskunstwerk - een glas- in-loodkoepel hebben wij gemaakt voor het in decem ber jongstleden opgeleverde Frans Hals Hotel in Haarlem. Ook hebben wij regelmatig in de gemeente Bloemendaal gewerkt. Ooit waren wij betrokken bij aanpassingen in het toenmalige woonhuis van Frans HeerkensThijssen in Aerdenhout. Naast antiquair was hij ook fokker en keurmeester van Welsh terriërs en hij vond het daarom een leuk idee om de voorstelling van zo'n hond in een gebrandschilderd raam uit te laten voeren. Aan de hand van fotomateriaal hadden wijzo waren wij zelf van mening, een prachtige terriër geschilderd maar volgens keurmeester Frans ontbraken er nog een paar haartjes on der de kop. En bij nader inzien moest de rug ook nog wat rechter en ja, eigenlijk zat er op de pootjes meer haar... Kortom, na iedere aanpassing hebben wij het glas opnieuw gebrand in de oven - met alle risico's van dien totdat we de bijna volmaakte hond hadden! Het was een grote uitdaging om voor een hondenkenner als Frans een perfecte glas-in-loodterriër te maken. En eenmaal geplaatst in zijn woning vond hij het prachtig... Gelukkig!....". Kees Schmit Links de terriërs van Schmit, rechts van Bogtman (foto (WW) Ons Bloemendaal, 31e jaargang, nummer 1, voorjaar 2007 9

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2007 | | pagina 9