Op zijn twaalfde door meningitis doof geworden, moest hij zijn school verlaten en zijn opleiding vervolgen op de ambachtsschool. Op zijn zestiende solliciteerde hij naar de functie van tekenaar bij de gemeente Helmond. Een vaste aanstelling zat er echter voor hem niet in omdat hij protestant was en men toentertijd alleen katholieken aannam. Hij besloot toen naar de Rotterdamse Academie te gaan. Voor het vervolgen van zijn opleiding verkoos hij de Amsterdamse Academie, maar hier kon men zijn liefde voor de Nieuwe Zakelijkheid niet waarderen. Sijmons verliet deze opleiding om zich aan te sluiten bij Zanstra en Giessen. Met hen voltooide hij zijn eerste opdracht: de atelierwoningen aan de Zomerdijkstraat in Amsterdam. Net als Zanstra en Giessen sloot hij zich aan bij Groep 32, een bouwkundige stroming die van mening was dat in het Nieuwe Bouwen het functionalisme al te ver was doorge schoten. Al vrij snel werd Sijmons partner bij dit bureau. Veel van zijn opdrachten hadden betrekking op de res tauratie van kerken. Zijn liefde voor kerkbouw is hier ontstaan. Na zijn huwelijk, overigens met een katholiek meisje, vestigde hij zich zelfstandig. Zijn vrouw stond hem vanaf toen altijd ter zijde, met name om bij contacten met de opdrachtgevers als zijn 'oor' te fungeren. Opvattingen over kerkbouw Sijmons, zelf protestant, hield zich intensief bezig met de liturgische uitgangspunten van de protestantse dienst. Tot dan toe domineerde in de protestantse kerkbouw het uitgangspunt dat je, eenmaal plaatsgenomen, vanaf je stoel alles zou moeten kunnen volgen. Zich afzettend tegen deze opvatting bepleitte Sijmons meer beweging in de diensten. Dit bracht hem er toe het gebouw niet als één overzichtelij ke ruimte te ontwerpen maar uit te gaan van een ruimtelijke onderverdeling. Daarin krijgen verkondiging, Avondmaal en doopvont elk hun eigen plaats. Aldus is de ruimte beter af te stemmen op de aard van de erin uit te oefenen functie. Behalve dat dit dan een gepaste en herkenbare omgeving biedt, zet het de gemeente in beweging om daadwerkelijk deelnemer aan de eredienst te zijn. Sijmons was sterk geïnspireerd door Le Corbusier. Hij maakte gebruik van diens modulor, een op het menselijk lichaam gebaseerde maatsysteem, en met de eveneens door Le Corbusier voorgestane wiskundige benadering van ver houdingen. Ook in zijn materiaalkeuze toont Sijmons een grote overeenkomst met het na-oorlogse werk van Le Corbu sier. Zo toont de Adventskerk de toepassing van 'béton brut' (beton waarin de afdruk van de bekisting nog zichtbaar is) 12 Ons Bloemendaal, 3 1e jaargang, nummer 3, herfst 2007

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2007 | | pagina 12