Geloven in Bennebroek In gesprek met pastoor Vanderstadt Door Caroline Le Poole en Christine van Meer Met wie kunnen we beter praten over geloven in Bennebroek dan met pastoor J.C. Vanderstadt, die 31 jaar heeft gewaakt over de katholieke St- Jozefparochie in Bennebroek? In september 1976 is hij met veel internationale ervaring neergestreken in de oude ambachtsheerlijkheid Bennebroek waar intussen al vele mensen van buiten waren komen wonen vanwege de prachtige woonomgeving.We spreken met hem over de verschillende kerkgemeenschappen in Bennebroek, de rol van de kerk en vooral over zijn leven met de Bennebroekers. De in Haarlem geboren Hans Vanderstadt vertrok naar En geland, vervolgens naar Australië, is er anglicaans gedoopt, kapelaan geworden. Toch is hij daarna katholiek geworden, via Italië en Frankrijk weer in Nederland terechtgekomen, waar hij voor de internationale gemeenschap in het Noord- Hollandse Bergen een internationale parochie stichtte en die twaalf jaar leidde. Pastoor Vanderstadt Die boeiende maar ingewikkelde werkkring verruilde hij in 1976 voor Bennebroek. Er was geen spanningsveld te merken tussen de echte Bennebroekse families en de import. Ook was er behoefte aan een ondernemende pastoor en Vanderstadt stapte met genoegen in dit warme bad. De parochie is met ongeveer 3.000 parochianen groter dan Bennebroek zelf, want ook Zuid-Heemstede, Zwaanshoek en de noordpunt van Hillegom horen erbij. Getallen zijn relatief, vroeger waren er op papier misschien meer parochi anen, de huidige parochianen zijn veel meer betrokken. Bij zijn vertrek waren 30 werkgroepen actief. Katholiek en protestant De familie Willink was de laatste eigenaar van de ambachts heerlijkheid Bennebroek en fel antipapistisch. De familie wist gedurende een halve eeuw te verhinderen dat er een katholieke kerk werd gebouwd, hoewel de bollenboeren voornamelijk katholiek waren. Tenslotte verwierf een groep katholieken grond in eigendom en werd eind 19de eeuw een katholieke kwartier gesticht, bestaande uit een kerk, een klooster, een jongensschool, een meisjesschool, een huis houdschool en een begraafplaats. Secularisatie In de jaren 20 streek er een grote groep gereformeerden in Bennebroek neer in verband met de oprichting van psychia trisch ziekenhuis Vogelenzang, nu de Geestgronden. Met een groep betrokken kerkgangers uit Heemstede vormt deze protestante gemeente nog steeds een levendige kerkgemeen schap. De Hervormde kerk staat ondanks overkoepelende samenwerking meer op zichzelf en is heel klein. De secularisatie gaat intussen gestaag voort. Toen pastoor Vanderstadt zijn werk in Bennebroek begon, groeide de wekelijkse kerkgang van 500 naar 1.000 kerkgangers.Toen hij na 3 1 jaar pastoorschap afscheid nam, waren deze aantal len ondenkbaar geworden. Overigens wil dat niet zeggen dat de Bennebroekers minder gelovig zijn. De kerk neemt in het moderne leven een minder belangrijke plaats in. Er wordt minder gedoopt of in de kerk getrouwd en ook het aantal kerkelijke uitvaarten neemt af. Opvoeding cruciaal Vroeger deden kinderen hun eerste communie in de eerste klas, nu in groep vier en het gebeurt niet meer klassikaal. Wel zijn de ouders nu meer betrokken. Niet alle kinderen nemen deel en de keus om communie te doen is dus veel bewuster. De opvoeding van de kinderen was voor pastoor Vanderstadt cruciaal, uit pr-oogpunt, maar ook omdat hij het heerlijk vond om les te geven. Minstens één les in het godsdiensttraject nam hij voor zijn rekening. De wat oudere kinderen waren natuurlijk moeilijker te bereiken. Na de la gere school gaat een Bennebroeks kind immers het dorp uit voor vervolgopleidingen. Daarom stond pastoor Vanderstadt erop dat het vormsel in groep acht plaatsvond, want dan 'heb' je ze nog. Elders gebeurt dat vooral in de brugklas. Ons Bioemendaae, 32e jaargang, nummer 3, herfst 2008 19

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2008 | | pagina 21