(foto: Lydia van der Meer)
stroomden toe en de nieuwe locatie bood ruimte voor
expansie. Het bedrijf telde al snel zo'n 20 medewerkers.
De omzet steeg, maar de kosten beduidend meer. In 2003
ging het - ook door onoplettendheid van de accountant van
destijds - goed mis; niet bepaald een jaar om in te lijsten.
Ze balanceerden op de rand van de afgrond en het aantal
medewerkers moest flink worden terug gebracht. Een faillis
sement kon worden voorkomen en het ging weer bergop
waarts. "Er werken hier nu vijf man/vrouw vast, plus een
aantal freelancers en we willen absoluut niet groeien", stelt
Frans de Roo resoluut. Dat valt niet mee want de stroom
opdrachten is fors en divers. Reclame maken is niet nodig.
Het zingt zich wel rond als je vakwerk levert.
De Roo Sainthill zit uiteraard in een heel ander segment
dan de circa 3.000 'gewone' lijstenmakers, die er in Neder
land zijn. Daar kun je bijvoorbeeld een portret laten omlijs
ten en kiezen uit een groot assortiment aan maten en hout
soorten. Maar in de ambachtelijke lijstenmakerij gaat het
om het maken van een getrouwe weergave van een bepaalde
oude stijl en - hun specialiteit - restauratie.
Toegevoegde waarde
De lijst is een essentieel onderdeel van een schilderij. Je zou
het kunnen vergelijken met de muziek bij een film of een
decor bij een toneelstuk. Het geheel is meer dan de som der
delen: de lijst biedt een toegevoegde waarde. Dat was onze
voorouders ook meer dan duidelijk. Die besteedden erg veel
aandacht aan de lijst, waarbij er sprake is van stijlperiodes.
Zo werd de 1 7e eeuw gekenmerkt door veelal zwarte lijsten
van ebbenhout en later, na 1650, 'kwablijsten' met of zonder
opgelegde ornamentiek zoals bloemranken. Andere en latere
stijlperiodes zijn de Franse stijlen (Louis XIII, XIV, XV en
XVI) waaronder de rococo en de régence vallen, en ook de
empire. Een mengeling van al deze stijlen noemen wij neo
klassiek, onder meer gebruikt voor de Haagse School.
In harmonie met de afbeelding
Daar aan de Zijlweg kun je een lijst voor je schilderij kiezen.
Voor de niet-professionele klant een lastige keuze. "Meestal
gaan ze dan toch wel af op ons advies. De lijst moet passen
bij de omvang van het schilderij en in harmonie zijn met de
afbeelding. Je moet ervoor oppassen dat de lijst niet over
heersend wordt, bijvoorbeeld door overdadige ornamentiek.
En je moet beslissen of en op welke wijze je bladgoud moet
aanbrengen. Goud kan bijdragen tot de glans en daarmee de
uitstraling van het schilderijstelt het tweetal.
Guy Sainthill is gespecialiseerd in dat vergulden. De doosjes
bladgoud komen uit Italië in een grote variatie van karaten.
De magie zit in de verbinding met de ondergrond.
Overigens heeft het bedrijf ook oude lijsten in voorraad.
Het spreekt vanzelf dat naast de eerder genoemde eisen met
name de maatvoering van belang is. Restaureren is een vak
Ons Bloemendaal, 34e jaargang, nummer 2, zomer 2010
11