Muysken (1 843-1922) had in 1876 al opzien gebaard met
het kasteel Oud-Wassenaar, een nogal buitensporig staaltje
Hollandse neorenaissance. Die stijl, gekenmerkt door een
levendig silhouet en de afwisseling van natuur- en bak
steen, was nauw verbonden met de heftige nationalistische
sentimenten die zich ook in Nederland aan het eind van de
eeuw manifesteerden.
Duinlust is daar een wat rustiger voorbeeld van met zijn
'gestapelde' terrassen, trapgevels en torens. Muysken ont
wierp ook de monumentale ingangspartij en de portiers
woning. Voor het park tekende de Duitse ontwerper Eduard
Petzold, eveneens bekend van Oud-Wassenaar. Er zijn een
paar geestige objecten te vinden, zoals een houten tuin-
mansverblijf uit 1 899, opgetrokken uit een Noors bouw
pakket; een soort IKEA-huisje dus.
Met deze Borski's is het overigens niet goed afgelopen: alle
mannelijke nakomelingen vertoonden ernstige aangebo
ren afwijkingen, mogelijk het gevolg van die 19de eeuwse
vloek: de syfilis.
werp van J. Schotel, die ook tekende voor het bijbehorende
machinegebouw aan deTetterodeweg 27, in opdracht van
het Gemeentelijk Waterleidingsbedrijf van Haarlem.
Aan de architectuur is het niet direct te zien. De uitkragende
bovenbouw in neorenaissancestijl doet met zijn nutteloze
kantelen niet direct aan een nutsgebouw denken. Maar dat is
het wel degelijk met een voor de tijd ultramodern reservoir
van het type INTZE-II. Hier zien we de smaak van de op zijn
einde lopende eeuw nog een keer ten volle uit: gloednieu
we technologie tot heil van de mensheid, trots gepresen
teerd in een verheven maar ook vertrouwde verpakking. "De
bourgeois-conceptie van mooi", zoals de historicus Presser
dat noemde. De nieuwe eeuw zou al gauw radicaal andere
smaken gaan propageren.
Watertoren
Geen waardiger afsluiting van deze tour door het 19de
eeuwse Bloemendaal dan deze trotse watertoren bij Over-
veen, alweer vastgelegd door de onvermoeibare Bispinck.
Het monument werd opgetrokken in 1897 naar een ont-