Productiviteit Het is de vraag of de architect Moh kenboer, ten tijde van de ontwerpen en bouw van de kerken in Overveen en Vogelenzang, zich bewust was van de kritiek op zijn bouwwerken. In ieder geval heeft het geen invloed gehad op zijn productiviteit en ook niet op de door hem toegepaste bouwtechniek. Met het grote aantal van ruim 7 0 kerkgebouwen en kapellen had hij een snel en pasklaar antwoord op de groeiende vraag naar gebouwen voor de katholieke eredienst. Snel, omdat juist zijn bouwmethode garant stond voor een snelle oplevering en pasklaar oindat spitsbogen, rondbogen, ka pitelen, neogotisch of neoclassicis tisch naar believen konden worden ingevuld. Hij kon een representatief bouwwerk leveren tegen een lage kostprijs doordat hij een voudige middelen gebruikte, hetgeen de smalle beurzen van de groeiende katholieke parochies goed paste. Vakmanschap De interieurs van de kerken in Overveen en Vogelenzang tonen een grote harmonie, met name in de verhoudingen van hoogte en breedte. De witgestucte wanden, zuilen en spitsbogen geven een heldere maar ook intieme sfeer. Nadere bestudering van de bouwconstructies van het mid denschip en de opgaande wanden in Overveen en met name ook van de gewelfstructuren van zowel Overveen als Voge lenzang, dwingt respect af voor de hoge graad van vakman schap die Molkenboer bezat. De ingewikkelde getimmerde constructies verraden niet alleen zijn timmermansachter grond maar ook de enorme creativiteit waarover hij be schikte. Vormen en motieven van de middeleeuwse gotische voorbeelden waardoor hij zich liet inspireren, bootste hij na in hout en stuc. Een dergelijk niveau van vakmanschap is naar de huidige maatstaven uniek. Waardevolle representanten Een aantal van Molkenboers kerkgebouwen heeft niet alleen de tand des tijds overleefd, maar ook de tand der 'moderni sering' binnen de rooms-katliolieke kerk zelf. De aandacht die er op het liturgisch congres in 1956 in Rome werd geschonken aan moderne architectuur in kerkenbouw, leidde vanaf die tijd ook in ons land tot een 'grondige' vernieuwing van de traditionele kerkinterieurs. Neogotisch houtsnijwerk verdween, altaren werden in puin geslagen, gebrandschilder de ramen vervangen door eigentijdse composities of blank Vogelenzang, tegeltableau met het wapen van pastoor Th. Borret (foto M. van der Kleij-Molthof) glas en kleurrijke plavuizen vloeren vervangen door rustige grijze tegels. Dat deze interieurs dankzij jarenlange toewij ding en veel persoonlijke financiële offers tot stand waren gekomen, speelde geen rol. Gelukkig hebben de kerken van Vogelenzang en Overveen, ondanks verbouwingen en mo derniseringen grotendeels hun oorspronkelijke sfeer weten te bewaren. Zij zijn mooie en waardevolle representanten van de 19de eeuwse neogotische bouwkunst in ons land. Met dank aan Dhr. E. Warmerdam, Vogelenzang, en Dhr S. van Asseldonk, Overveen Bronnen J. Kalf, De katholieke Kerken in Nederland, 1906 G. Brom, Herleving van de kerkelijke kunst in katholiek Nederland, 1933 H.P.R. Rosenberg, De 19de-eeuvvse kerkelijke bouwkunst in Nederland, 's-Gravenhage, 1972. Auke van der Woud, Ondergang en wederopstanding van de neogotiek in Nederland, Ons Erfdeel, Jaargang. 39, 1996 C. Hoogveld, De Redemptoristenkerk van het Onbevlekt Hart van Maria te Amsterdam, p. 3-32; Bulletin van de Stichting Oude Hollandse Kerken, nr 11, herfst 1980 E. Hansen, Tussen latwerk en gips. Architect Theo Molkenboer en de R.K. kerk van Overveen. Doctoraalscriptie RU Leiden, 1984 Levensbericht van Dr.Th.J.H. Borret. Handelingen en mededeelingen van de Maatschappij der Nederlandsche Letterkunde te Leiden, over het jaar 1890-1891p. 21 7 ev. Heraldische databank A. Monna, De ideeën van JA. Aiberdingk Thijm en P.J.H. Cuypers over de neogothiek: een stuk roomse dadendrang in de 19de eeuw, Jaarboek van het Katholiek Documentatiecentrum, 1973, pp. 22-47 Ons Bloemendaal, 34e jaargang, nummer 3, najaar 20 10 23

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2010 | | pagina 23