Het Kerkplein in Bloemendaal in 1833, het tweede pand links is de vroegere diaconie-school. De twee uitbouwtjes dienden oorspronkelijk
als klompenhuis en plee. (foto Ignatius Bispinck)
school waren strikt functioneel. Het ene bood onderkomen
aan de plee, het andere diende als klompenhok en in voor
komende gevallen als strafverblijf.
Chalet Duin en Daal
Zéér naar de smaak van de 19de eeuw was Zwitserland. Het
woeste berglandschap en zijn onverschrokken bewoners
dienden als achtergrond voor veel gedichten, romans en
Het chalet van Duin en Daal ten tijde van de familie Arnold, omstreeks
1880. Het in 1834 door J.D. Zocher ontworpen chalet werd als jachtver-
blijf gebruikt, (foto part.coll)
opera's, zoals Wilhelm Teil. Ook de bouwkunst vond inspira
tie in de Alpen.
Een heel vroege uiting van helvetofïlie is dit 'chalet', een
Zwitserse stal die Jan David Zocher in 1834 ontwierp voor
het landgoed Duin en Daal, in opdracht van de eigenaar nir.
B.C. de Lange. Die had de buitenplaats in 1824 verworven
en trok later Zocher aan voor het ontwerp van een park
in de romantische landschapsstijl die 'en vogue' was. Het
houten bouwseltje staat nog er steeds, aan de Lage Duin en
Daalseweg 31Even zoeken maar.
Veel bekender is de 'Zocherzwitserij' aan de Wüstelaan in
Santpoort, die Zocher in 1835 ontwiep voor A. van der
Hoop, nu bekend als het etablissement Bosbeek.
Koetshuis Duin en Daal
Een ander schilderachtig element op Duin en Daal is het
Koetshuis, in de huidige vorm ontworpen in 1856 door
A.N. Godefroy voor de toenmalige eigenaar, de schatrijke
Indische planter J.W Arnold. Het elegante gebouwtje ver
toont kenmerken van een andere dominante smaak van de
I9de eeuw: de neogotiek. In de twee de helft van de eeuw
vond deze stijl vooral toepassing in kerkgebouwen; elders in
dit nummer wordt daar aandacht aan besteed.
Volgens Bert Sliggers (in een artikel in OB 16/2) gaat het
Ons Bloemendaal, 34e jaargang, nummer 3, najaar 20 10
7