Signalement m-MWi IN WOORD EN BEELD Noordzee, Nederlandse kustcultuur in woord en beeld Marie-Christine Marres NEDERLANDSE KÜSTCULTUUR Auteurs: Joost Schokkenbroek, Ron Brand (red) Zutphen,2012 ISBN 798 90 5730 889 5 Prijs: 24,95 Op een mooie zonnige dag kunnen we ze allemaal zien: de lange files op weg naar het strand. Vooral in de zomer hebben veel mensen er een lange wachttijd of fietstocht voor over om zich in de zee en op het strand te verpozen. Deze zonaanbidding is niet van alle tijden. Waar in de oudheid geloofd werd in de heilzame werking van zeewater, verdween in de Middeleeuwen daarentegen het Romeinse badhuis omdat het gezien werd als 'een poel van verderf'. Pas aan het begin van de 18de eeuw begon het badleven aan een come-back. Hoe dat kwam en hoe de badcultuur uiteindelijk het kust- massatoerisme werd, is te lezen in het boek Noordzee, Nederlandse kustcultuur in woord en beeld, vijfde jaarboek van het samenwerkingsverband tussen het Scheepvaartmuseum in Amsterdam en het Maritiem Museum Rotterdam. Onder redactie van Joost Schokkenbroek en Ron Brand zijn hierin bijdragen van conservatoren van deze musea gebundeld. Elke bijdrage belicht een ander aspect van de kustcultuur. De artikelen zijn verdeeld over drie thema's: de kust in woord en beeld, de interactie tussen de zee en kustgemeenschappen en het maritieme landschap. In het eerste deel staat de wijze waarop de kust en kustcultuur in diverse kunstuitingen voorkomen, centraal. Vanaf begin 19de eeuw kreeg vooral het dagelijks leven van vissers aandacht, terwijl voor die tijd schilders meer belangstelling hadden voor de kust als landschap. Een populair onderwerp was het verlies van een dierbare, zoals te zien is op het prachtige schilderij de schipbreukeling van Jozef Israels (1824-1911), specialist in het schilderen van het vissersleven. Ook het theaterstuk Op hoop van zegen, over de tragische lotgevallen van Kniertje gaat over dit thema. Naast het werkdomein van vissers en hun vrouwen, werd het strand meer en meer een trekpleister voor toeristen. Deze recreatieve kant van de kust komt ook ruimschoots aan bod in diverse liedjes en kinderboeken. Het tweede deel gaat over de zee die geeft en neemt. De gevaren van de zee, zoals beschreven in artikelen over het Nederlandse reddingswezen, ramptoerisme en vissersmonumenten, staan naast verhalen over de grote groei van het kusttoerisme, ontwikkelingen in de badmode en over de hobby van prins Maurits van Nassau (1567- 1625): de zeilwagen, waarmee hij met 35 km per uur van Den Haag naar de duinenrij bij Petten racete. Dit tot grote schrik van de aanwezige vissers die nog nooit een voertuig zo snel voorbij hadden zien komen. De eerste titel in het derde deel kon niet typerender zijn voor Nederland: Nieuwe Havens, de maakbaarheid van de Hollandse kust. De groeiende industrialisering en massatoerisme naast elkaar, hebben het beeld van de kust drastisch veranderd. Maar de oude cultuur is niet helemaal verdwenen.Tegenover de boortorens staan de vuurtorens, levensreddende bakens van de zeevaarders en iconen van de Nederlandse zeevaart. Ontdek de kust, was de opdracht die de auteurs meekregen bij het schrijven en na lezing geeft dit boek beslist een andere kijk op de lange, voor Nederland zo karakteristieke kustlijn. Affiche door Willy Sluiter (1913) 30 www.onsbloemendaal.nl nr. 1 voorjaar 2013

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2013 | | pagina 30